Societat

educació

La tisorada frena l'avaluació independent de l'educació

El Departament d'Ensenyament ajorna ‘sine die' la nova Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació

L'ajust pressupostari també elimina la figura del director de les zones educatives

La llei d'educació de Catalunya (LEC) es queda sense un dels pilars que s'havia començat a aixecar, el de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació que, entre d'altres objectius, havia d'avaluar l'autonomia de centres escolars i de directors, recentment impulsada també a l'empara de la LEC. La tisorada ha ajornat sine die el desenvolupament d'un organisme a què l'anterior govern va donar llum verd el novembre del 2010. Els nous responsables van decidir suspendre l'activitat de l'agència a principis de març, abans que –tal com preveia el decret– s'hagués de constituir el consell rector.

Així, el control de qualitat de l'ensenyament continua en mans de l'anterior organisme –el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu– i es frena la implantació d'una agència que tenia com a objectiu avaluar alumnes, professors, directors, escoles i instituts, consells escolars i l'administració educativa de manera més independent i autònoma.

Tot i que veus crítiques amb els actuals responsables del departament veuen una intencionalitat política darrere de la suspensió de l'agència per no avançar cap a un model d'avaluació externa; la subdirectora general de la Inspecció d'Educació del departament, Margarida Muset, va reiterar divendres, durant el Congrés d'inspectors d'educació de Catalunya, que l'organisme “està congelat” per raons pressupostàries.

Una altra de les víctimes de la retallada ha estat el pla pilot de les zones educatives. A través de decret, el departament ha eliminat la figura del director de zona que s'encarregava de coordinar la Generalitat amb l'administració local, amb l'objectiu d'“aprofitar els recursos existents per millorar els resultats educatius i la cohesió”. Ara aquestes atribucions es divideixen entre els directors i els inspectors dels serveis territorials. Tot i això, les zones educatives existents es mantenen, tal com preveu la LEC, una llei a la qual CiU va donar suport, malgrat que, aleshores, estava en l'oposició. No obstant això, des del departament no es nega que hi haurà canvis en el disseny de les zones educatives de cara al pròxim curs.

Aquestes retallades se sumen a les dels ajuts de la setmana blanca, la paralització dels instituts-escola i de la digitalització de les aules, així com a l'avís als instituts per contenir la despesa corrent.

El 15% dels alumnes d'ESO “no fan res”

Un informe de la Junta Central de Directors de Secundària assegura que entre el 15 i el 25% dels alumnes que cursen ESO “no fan res” i que les aules dels instituts s'han convertit en guarderies. “De vegades, els estudiants aprenen alguna cosa”, lamenten en l'estudi difós per RAC1.

L'informe també afirma que la societat, i en particular els pares, són massa permissius amb els joves estudiants i això es tradueix en més problemes i menys resultats. A més, els directors denuncien que el quart d'ESO és massa fàcil i, per aquesta raó, hi ha més fracàs en el batxillerat i els cicles formatius.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.