infraestructures
1.100 milions per fer l'eix mediterrani a Girona
Les inversions que preveu la Generalitat a la demarcació dins del projecte del corredor sumen una cinquena part del total
El tercer rail fins a Portbou depèn d'un possible acord amb TP Ferro
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va presentar ahir a Figueres l'Agenda Catalana del Corredor Mediterrani. Aquest document preveu les obres que s'han de fer en el marc d'aquest eix ferroviari, marcant un calendari amb prioritats i un pressupost per als principals treballs. Si bé ja s'ha presentat públicament just després que la Comissió Europea el declarés oficialment prioritari, ahir el conseller en va fer un balanç general i va prestar una atenció especial a les branques gironines del corredor.
En total, la inversió que preveu la Generalitat en tot el corredor fins al 2030 és de 5.803 milions, 1.200 menys dels que preveia el Ministeri de Foment. D'aquests milions, 1.124 corresponen a obres que afectarien totalment o parcialment les comarques gironines. En un primer escenari, per a aquest any i el que ve, hi ha la finalització i la posada en servei de la línia del TAV en tot el seu recorregut entre Barcelona i la frontera. El 2015 ja es preveuen més obres, que, segons el conseller, s'han de preparar immediatament: l'estació del TAV a l'aeroport de Girona, la instal·lació del tercer rail entre Figueres i Portbou en una via per a les mercaderies, i la primera fase de l'estació intermodal del Logis Empordà del Far-Vilamalla, amb l'accés ferroviari. Recoder va recordar ahir que a finals d'any la Generalitat tindrà a punt l'estudi de l'estació, que costarà tretze milions, i que la plataforma logística de Vilamalla “és la prioritària” per a la conselleria.
Per a un escenari posterior, el 2020, es preveu tenir tota la via entre Ulldecona i Portbou amb ample mixt, en els dos sentits de circulació: “Tot i ser el 2020, ja hi hem de començar a treballar ara”, va dir. Aquest any, a més, és quan ja s'hauria d'haver acabat tota la línia del TAV fins a València. I, finalment, l'última projecció arriba el 2030, amb les variants de Girona i Figueres, de les quals ja s'hauria de fer la reserva urbanística i els primers estudis. Pel que fa al cas del bypass de Salt, el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va instar el Ministeri de Foment a negociar amb Salt el millor traçat. Quant a Figueres, tant l'alcalde, Santi Vila, com el conseller van afirmar que primer s'ha de saber quin model té pensat Foment.
En conjunt, Recoder va insistir en la necessitat que l'eix mediterrani sigui prioritari per a l'Estat i hi destini les inversions necessàries, atesa la importància sobretot per a les mercaderies.
LA DATA
LA FRASE
LA XIFRA
El problema de la concessió de TP Ferro
El conseller va aprofitar la presentació a Figueres tant per visitar el que ha de ser el centre logístic del Far-Vilamalla com per reunir-se amb els representants de TP Ferro, que és qui té la concessió del túnel del TAV transfronterer. TP Ferro, a més, té la clau de les millores que es puguin fer en la via convencional per al pas de mercaderies. Això obliga a jugar a diverses bandes per fer el tercer rail fins a Portbou. El contracte entre TP Ferro i els estats inclou una clàusula en què s'obliga a compensar l'empresa si es fan obres paral·leles que perjudiquin la concessió. No s'ha d'oblidar que el túnel és de peatge, i amb aquests ingressos s'ha d'amortitzar el cost de l'obra. Els operadors de mercaderies ja han avisat reiteradament que el túnel té uns pendents que obliguen a anar amb dues locomotores, i a més no hi ha aportadors. Per això aposten per fer d'ample europeu la via de Portbou. Recoder va explicar que en la reunió, TP Ferro va deixar la porta oberta a negociar aquest tercer rail, si bé ara mateix no s'amortitza el túnel. Això, a la pràctica, vol dir més indemnitzacions per a una obra que va pel camí de tenir uns costos estratosfèrics per a l'Estat.