Medi ambient

Medi ambient

L'esparver cendrós cria 87 polls a la regió de Lleida

De les noranta parelles d'aquesta espècie protegida que hi ha nidificant a Catalunya, fins a seixanta estan establertes a les comarques lleidatanes

La campanya de nidificació del 2016 de l'esparver cendrós (Circus pygargus) a les comarques de Lleida s'ha tancat amb un total de 61 postes comptabilitzades i 87 polls que han aconseguit volar. A la regió lleidatana és on es troba el gros de la població catalana d'aquesta espècie d'ocell rapinyaire, que està protegit a causa del perill d'extinció de què és objecte.

L'esparver cendrós, un ocell de mida mitjana, es fa present a Catalunya durant els mesos d'estiu. Té la peculiaritat de niar al terra, preferentment en camps de cereals i altres conreus herbacis, fet que comporta un perill per a les postes en època de sega. El govern va iniciar, al 1986, una campanya de localització i protecció dels nius, que ha aconseguit elevar a 60 el nombre de parelles que nidifica actualment a la Plana de Lleida. Juntament amb les 5 localitzades a Girona i unes 25 a Tarragona, sumen un total d'unes 90 parelles per tot Catalunya l'any 2016.

Durant molts anys, els nius ubicats en camps de cereals es protegien només deixant part dels conreus al seu voltant sense segar, normalment mitja hectàrea, fet que es va demostrar insuficient per evitar que fossin atacats per guineus o altres depredadors.

El 2015, el govern va impulsar una prova pilot a 16 dels 61 nius trobats llavors, envoltant-los amb una reixa metàl·lica d'1,20 metres d'alçada.

Anellament a la Vall Fosca

El projecte MigraVallFosca ha capturat 2.384 exemplars d'ocells de 55 espècies, des de principis d'agost fins a finals d'octubre d'aquest any. L'anellament científic permet estudiar la migració dels ocells i els hàbitats on fan les parades durant els seus llargs viatges. Pere Josa, anellador responsable del seguiment, destaca la captura d'un exemplar de pit-roig (Erithacus rubecula) anellat a Polònia, i la captura de dos mosquiters de doble ratlla (Phylloscopus inornatus), un petit ocell insectívor de 6 grams de pes provinent de Sibèria que es va detectar per primer cop al Pirineu el 2013. L'estudi, promogut per l'Estació Biològica del Pallars Jussà, es du a terme des del 2010 a la Vall Fosca, al municipi de la Torre de Capdella. En aquests anys s'han capturat per a l'anellament científic un total de 7.114 ocells de 71 espècies. L'estudi permetrà veure si el canvi climàtic provoca canvis en la migració al Pirineu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]