societat
joguines
Joguines interactives a les cartes dels Reis
Un peluix amagat dintre un ou que s'ha de cuidar perquè neixi, el Hatchimal, és la revelació de l'any i ja està esgotat
Les nines articulades voladores de la Prodigiosa Ladybug, la Patrulla Canina i Star Wars, productes relacionats amb sèries i pel·lícules, són els preferits dels infants
Els Pokémon i Fifa 17 no tenen rival
A tocar de Nadal i a pocs dies de Reis algunes de les joguines més demanades aquest any ja estaven esgotades, o quasi. Era el cas de les nines articulades voladores de la Prodigiosa Ladybug, les protagonistes d'una sèrie de televisió sobre una nena amb poders sobrenaturals i els seus amics que fan al Disney Chanel, o els Hatchimals, uns ous de plàstic que amaguen dintre una mascota virtual que encara no ha nascut. Tot i que en aquest cas la joguina no surt a cap sèrie de televisió, el fenomen Hatchimals traspassa fronteres, diuen els experts, tot i que no és precisament barata: aquí costa 74,99 euros. És una espècie de Furby i Tamagochi que necessita la cura de l'infant per sortir de la closca i fer-se adult. El seu nom és la combinació en anglès d'animal i hatch –sortir de l'ou–, i el peluix dintre de l'ou només neix si se li proporcionen bones cures en la seva etapa prenatal... cal tenir-lo en una temperatura càlida, s'ha d'acariciar i anar-lo canviant de posició. En tocar-lo, l'animal emet llums i sons.
També emeten llums i sorolls i moltes més coses els personatges que fan furor entre els més petit, els Yo-Kai, d'una sèrie de dibuixos animats japonesa que fan al canal Boing cada dia a la nit. Especialment triomfa un rellotge que sembla que permet fer bromes i emet sons quan menys t'ho esperes.
Després de l'allau de compres dels ponts de desembre i els diumenges de botigues obertes, aquest rellotge i tot el que sigui de Yo-Kai són les joguines més venudes a El Corte Inglés. En altres establiments, empaten les joguines de Star Wars, els superherois de Marvel i les princeses Disney. Aquest any competeixen pels primers llocs de la llista els ninots de la Patrulla Canina (també una sèrie de la televisió), que l'any passat van desbordar totes les previsions i aquest any ja han sortit amb un estoc molt elevat i amb més productes dels que hi havia. Dintre de la gamma Patrulla Canina s'està venent especialment el vehicle, les figures, la Patrulla Bus i el Centre de Comandament.
Però al marge de les estrelles de la temporada, els jocs ja considerats clàssics, les nines de tot tipus, sobretot els bebès, les Barbies i els jocs de peces, Lego i Playmobil, continuen sent els més comprats. L'imaginari Star Wars, que l'any passat va retornar a les preferències dels més petits, enguany torna a empènyer amb força ja que s'acaba d'estrenar una nova entrega.
Seguint la tendència general també es venen molts pekebabies Emma, una nina interactiva que parla com un bebè de veritat, el joc de taula Cazafantasmas, per a totes les edats, o el de Master Chef, versió del programa de la televisió que agrada tant, també, als més joves.
A la botiga Juguettos descriuen una situació similar, tot destacant que el creixement consolidat de totes les joguines interactives i la demanda pels peluixos interactius no treu que es continuïn regalant les joguines clàssiques de tota la vida o els ninos de Pin y Pon, que ja fa molts anys que estan al capdavant de les joguines més venudes, o els productes de My Little Pony. També els jocs de taula.
Pokémon i consoles
Els ninots de la col·lecció Pokémon així com tots els videojocs d'aquest producte són també dels més demanats pels infants. Precisament el Pokémon Sol 2DS i el Pokémon Luna 3DS de Nintendo estan a la posició 5 i 6 dels videojocs més demanats i, de moment, dels més venuts aquesta campanya de Nadal, segons El Corte Inglés. Per sobre dels Pokémon només hi ha el Fifa 2017, el Call of duty: infinite warfare, l'Uncharted 4 i la consola PS4 SLIM 500 GB.
Un de cada tres ciutadans de l'Estat amb fills compra videojocs, que es consoliden com un dels regals estel·lars d'aquest Nadal, segons l'Associació Espanyola de Videojocs (Aevi). Un estudi d'aquesta associació diu que els videojocs són, després de la roba, el regal més desitjat pels joves. L'Aevi assegura que enguany, durant la campanya del Black Friday al final de novembre, que és quan va començar la campanya de vendes de Nadal, els ciutadans de l'Estat es van gastar més de 56 milions d'euros en consoles de joc i videojocs, un 40% més que l'any passat. Concretament, es van comprar 132.000 consoles i més de 698.000 videojocs. Les vendes en videojocs i consoles, doncs, poden assolir al final de la campanya de Nadal i Reis xifres rècord.
Interacció pares i fills
El videojoc no és una joguina, sinó un producte d'oci interactiu. “És interessant que les famílies entenguin que el videojoc és un recurs cultural”, diu Daniel Aranda, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i Comunicació de la UOC i expert en videojocs, que atribueix als pares la responsabilitat del consum cultural dels seus fills, tant si són videojocs com pel·lícules, llibres, televisió. Per tant, els pertoca “determinar el temps que han de dedicar als videojocs i a quins videojocs poden jugar”, igual que determinen quina roba es posen, quanta estona juguen al carrer o si han de rentar plats. Per aquest professor, el desconeixement dels pares “no pot servir d'excusa. I prohibir-los jugar-hi tampoc és la solució”. Aranda avisa que “en un context cultural en què impera tot allò digital no té sentit no jugar digitalment. Al contrari, jugar a videojocs amb els fills és una oportunitat per reforçar la relació”.
Altres experts, però, consideren que els pares han d'anar amb compte. Segons Núria Pedrós, del Col·legi de Pedagogs de Catalunya, “abans el nen necessitava saber llegir per poder accedir als jocs digitals, però avui en dia amb les pantalles des de molt petits ho poden fer. Recomano sentit comú i pensar que el temps que hi dedica sigui raonable”.
La mateixa pedagoga va recordar a RAC1 que a Catalunya entre el tió, el Pare Noel i els Reis els infants estan exposats a rebre moltes joguines i diu que sovint “en reben més, fins i tot, de les que poden assimilar”. Pedrós creu que cap nen hauria de tenir més de deu regals entre tot. “És un número que està bé, com a màxim. Hi ha nens que en tenen molts menys i també estan contents i els fan il·lusió, tot el que és passar de deu ja és disbauxa, no fer cas, poc interès, no sé amb què he jugar.”
La venda de joguines està previst que creixi entre un 5 i un 6% aquest 2016, segons l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines, AEFJ. L'any passat aquest sector va facturar 1.065 milions d'euros i, segons l'AEFJ, les vendes de Nadal i Reis suposen el 70% de la facturació del sector.
L'Agència Catalana del Consum recorda que les joguines han de servir per divertir els petits i que en comprar-les s'ha de tenir en compte l'edat i la maduresa dels infants. Recomana valorar el contingut dels jocs i els aspectes educatius, evitar la distinció sexista i les joguines que inciten a la violència (“No som roses ni blaus. Som nens i nenes que juguem a tot”, diu l'Ajuntament de Barcelona en una campanya que aquests dies es pot veure a tota la ciutat i que té per objectiu que no es diferenciïn les joguines per gènere).
Gossos i gats no són joguines
La Fundació Affinity ha llançat la campanya #NoSonUnaJoguina per conscienciar sobre la tinença responsable i lluitar contra l'abandonament dels animals. Affinity assegura que quasi un 40% dels animals de companyia “arriben a les cases en forma de regal” i que la meitat dels nens “reconeixen que per Reis demanen un gos o un gat”.
Aquesta fundació recorda que un ésser viu no hauria de ser regalat com si fos un objecte i alerta sobre les nefastes conseqüències que pot arribar a tenir regalar un animal en aquestes dates. Segons una enquesta d'aquesta entitat, “el 34% dels propietaris de gossos confessen que es van deixar endur per raons emocionals i/o visuals a l'hora de decidir-se per comprar el seu gos o el seu gat”.