Barcelona estrena avui el servei de neteja de pintades a les persianes dels locals comercials
L'Ajuntament subvencionarà el 50% del cost del servei, que es farà en 48 hores
La iniciativa és fruit d'un conveni de col·laboració que l'Ajuntament de Barcelona i els comerciants van signar el mes de maig passat. Es tracta d'una campanya d'ajuts per a la neteja i el manteniment de les persianes, els aparadors i els tancaments dels comerços de la ciutat. L'objectiu és millorar la qualitat del paisatge urbà. Els comerciants poden sol·licitar el servei a través de les entitats del sector o, si no estan adherits a cap d'aquestes entitats, el poden demanar directament posant-se en contacte amb l'empresa que s'encarrega del servei a la seva zona. Les tres companyies contractades per dur a terme el servei són: NTA, que farà la neteja de persianes a la zona que va des de la Gran Via fins al mar; Bisbal Casacuberta, que cobrirà la zona de la Gran Via en sentit muntanya i del carrer Gran de Gràcia i l'avinguda Diagonal en sentit Llobregat, i Eco Group, que donarà servei a la zona de la Gran Via en sentit Besòs, l'avinguda Diagonal i el carrer Gran de Gràcia. Les tres empreses contractades, que van ser escollides per les tres entitats del sector comercial de la ciutat, s'encarregaran del servei per un termini de quatre anys.
Aquest servei costarà el mateix per a tots els comerços de la ciutat, independentment de la zona on estiguin situats. El servei de posada al punt inicial costarà 36 euros per metre quadrat, amb un cost mínim de 200 euros per persiana. El servei, però, té una subvenció del 50% de l'Ajuntament. Per tant, els comerciants hauran de pagar 18 euros per metre quadrat de persiana. El contracte del servei de manteniment és de 250 euros a l'any. En aquest cas, l'Ajuntament subvencionarà íntegrament el manteniment dels dos primers anys i els dos següents aniran a càrrec dels comerciants que vulguin utilitzar el servei.
La regidora de Ciutat Vella i vicepresidenta de l'Institut del Paisatge Urbà, Itziar González, va dir ahir que l'entrada en funcionament d'aquest conveni suposa «la concreció d'una voluntat ciutadana i política de controlar el paisatge urbà». Precisament un dels primers compromisos de González quan va començar a dirigir el districte de Ciutat Vella va ser intentar trobar una fórmula de col·laboració per netejar i mantenir les persianes dels comerços. L'objectiu és que, de la mateixa manera que s'han deixat de veure grafits a les parets de Ciutat Vella, ara desapareguin de les persianes i els aparadors dels establiments comercials.
L'última auditoria de la Qualitat de l'Espai Públic conclou que els elements on hi ha més grafits i adhesius són les bústies (61%), les caixes elèctriques (49%) i les cabines telefòniques (48%), que tindran un tractament específic a càrrec de Correus, Telefónica i Fecsa-Endesa a petició de l'Ajuntament.