Les PAP: últim llindar abans dels estudis d'Educació
L'educació viu un moment d'especial transformació i canvi. Noves metodologies, associades en molts casos, a noves tecnologies, fan que es replantegi tota la visió que es tenia de l'activitat docent. Però tota aquesta revolució no podrà tenir una real significació si no va acompanyada d'una recuperació de la dignitat i del valor que posseeix el mestre. No són les pantalles ni les didàctiques les que eduquen, sinó que qui ho fa és sempre el mestre. L'alumne només aprèn davant algú que amb una sòlida formació interior es disposa a entregar-se enterament a un altre.
En aquest sentit, són vàries les institucions i persones que estan treballant seriosament per millorar la formació dels futurs mestres. Una mostra d'aquesta realitat és el Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF), que des de l'any 2014 s'ha proposat, entre les seves múltiples iniciatives, millorar el nivell d'aquells que es disposen a estudiar els graus d'Educació, tant Infantil com Primària. Per a tal efecte, es va establir una Prova d'Aptitud Personal (PAP) que buscava examinar les competències lingüístiques de català i castellà i el raonament crític de l'aspirant. La mitjana de les notes de llengua de les PAU era suficient per mesurar aquestes competències, però va ser fàcil adonar-se del fet que aquesta exigència era insuficient.
Fent un pas més en aquesta preocupació per aconseguir estudiants més preparats per exercir com a docent en el futur, a partir d'aquest pròxim any 2017-2018, la prova d'aptitud personal (PAP) per accedir a tots els graus d'Educació Infantil i Primària de totes les universitats públiques i privades del sistema universitari català constarà ara de dos exàmens, totalment independents de les PAU: un que mesurarà la competència comunicativa i el raonament crític en català i un altre que avaluarà la competència lògica-matemàtica. En el primer cas s'examinarà la comprensió lectora, la capacitat de síntesi i expressió escrita i el domini del sistema lingüístic, competències fonamentals per a un futur mestre. En el segon cas, s'examina principalment la competència lògica a través d'exercicis, que no són tant de coneixements i continguts, sinó de raonament matemàtic, tals com seqüències, anàlisi de gràfics, geometria, percentatges, etc.
La prova tindrà la qualificació d'APTE o NO APTE, on “apte” equival a una nota numèrica igual o superior a 5 sobre 10. Per poder fer la mitjana entre ambdues proves, és necessari haver obtingut una qualificació igual o superior a 4 en cadascuna. Un cop aprovada, aquesta prova tindrà validesa indefinida. És necessari destacar que aquells alumnes procedents d'un sistema educatiu de fora de Catalunya podran fer l'examen en castellà.
Les noves PAP han de ser considerades com una gran oportunitat, no només per augmentar el prestigi d'una activitat que tenint la importància que té en el present i futur de la nostra societat no és suficientment reconeguda, sinó també perquè aquells que han pensat algun cop en entrar a una aula per formar persones trobin una motivació per desitjar, amb més força encara, ser part d'una generació cridada a posar la docència en el lloc que li correspon.
Amb la finalitat d'ajudar als futurs mestres a afrontar aquest repte, la Universitat Abat Oliba CEU ofereix uns cursos de formació orientats a preparar els alumnes perquè siguin capaços de superar amb més seguretat i confiança aquest llindar que els dóna accés als estudis d'Educació Infantil i Primària.