Objecte de culte
La mítica marca Ossa reneix gràcies a l'empenta d'un grup de gent que creu en el que fa. Del primer model, la TR 280i de trial, se'n fabricaran l'any que ve 1.200 unitats que ja tenen destinatari
Va ser l'any 1965 al Saló de Milà quan Ossa va presentar el prototip del qual va derivar la Scrambler, la primera moto de trial de la marca fundada per la família Giró. 44 anys després i també en el mateix escenari, va ser mostrat en primícia el prototip de la moto que materialitza el renaixement de la marca catalana. També una moto de trial, la TR 280i, de la qual el mes d'agost vinent se'n començaran a fabricar les 1.200 unitats previstes pel 2010, totes venudes per endavant –ben segur que la nostàlgia del nom Ossa i el seu passat hi han tingut molt a veure– i a les quals en seguiran 3.000 unitats més l'any 2011.
Un gest valent, sens dubte, en uns moments en què, tant per la situació econòmica com per les injustes restriccions legals que afecten aquest tipus de motos, una iniciativa d'aquesta mena té encara més valor. «No és que siguem valents, sinó que aquesta és una decisió ben estudiada», afirma Joan Gurt, director general d'Ossa Factory. «Penso que el món del trial ha estat com adormit durant vuit o deu anys –argumenta–, en què la novetat més gran ha vingut de Montesa. Vam analitzar cap on havia d'anar Ossa i per tradició van apostar pel trial per fer renéixer la marca.» Segons Gurt, Ossa Factory produirà motos «durant quatre mesos a l'any, d'agost a novembre» i dedicarà els altres vuit a «l'enginyeria i preparació de nous models». Aplicant el principi que la unió fa la força, Gurt destaca que els plans de la marca inclouen «la col·laboració amb altres empreses» i proclama que «cal anar cap a una concentració d'esforços a Catalunya».
El prototip de l'Ossa TR 280i ha estat realitzat a l'oficina d'enginyeria de Josep Serra, Xiu, a Girona, que des de fa un parell d'anys treballa en aquest projecte. La moto recupera els colors blanc i verd que tothom recorda de les mítiques Mick Andrews Replica (MAR) del principi dels anys setanta.
Començar des de zero.
«L'avantatge ha sigut començar des de zero. Això, juntament amb noves tecnologies com la injecció, ens ha permès pensar en una altra distribució dels elements de la moto i en diferents opcions per abaixar el centre de gravetat. No hi ha cap element que hagi sigut posat a l'atzar i tot té una raó de ser», revela Xiu, que explica detalls tècnics: «Com més lleugera és la moto [67 kg en el cas del prototip de la TR 280i], més interessant és portar el pes cap endavant, perquè el pilot ja compensa la resta amb el seu cos». Per això, doncs, la posició del dipòsit o del radiador, situat darrere seu i així protegit contra la brutícia, la qual cosa garanteix que el motor treballarà sempre a una temperatura constant gràcies a l'electroventilador.
L'experiència d'un campió
Marc Colomer, campió del món de trial l'any 1996, aplica la seva experiència en el desenvolupament de l'Ossa TR 280i. En la seva última etapa com a pilot en actiu, Colomer havia coincidit amb Xiu a Gas Gas i tots dos es van compenetrar a la perfecció. Ara tornen a treballar junts en un projecte que motiva d'allò més el garrotxí. «És curiós, la primera moto on vaig pujar quan encara era un nen va ser una Ossa Mick Andrews del meu pare. I ara, amb Ossa, visc per primera vegada el naixement d'una moto sense ser-ne el pilot. Això em permetrà fer les valoracions d'una manera diferent, sense pensar només en mi», diu Colomer. «En la presentació de la moto a Milà em vaig adonar del que representa aquesta marca per al públic», manifesta l'excampió del món, que assegura que «és il·lusionador treballar amb una gent a la qual s'ha d'agrair que sigui tan valenta».