Els ferrocarrils francesos s'ofereixen a la Generalitat per gestionar Rodalies
Els TGV francesos arribaran a Figueres a final d'any
L'operadora ferroviària de França, l'empresa SNCF, està disposada a assumir el servei de rodalies de Barcelona en cas que la Generalitat decideixi prescindir de Renfe en un futur. El president de l'SNCF, Guillaume Pepy, va explicar ahir a l'Agència Catalana de Notícies (ACN) que és el govern qui ha de triar: «La Generalitat pot continuar treballant amb Renfe durant molt de temps o, en canvi, pot decidir necessitar altres operadors, però és la Generalitat que decidirà», va dir Pepy. El president de la SNCF –que es va reunir aquest dijous amb el president de la Generalitat, José Montilla– ha deixat clar que, «per definició, les empreses com la SNCF o la Renfe sempre estan disponibles a oferir els seus serveis». És el primer cop que una empresa explicita el seu interès a gestionar en el futur els trens de rodalies de Barcelona, que tota la vida han estat en mans de Renfe.
Per altra banda, Pepy també va avançar que els trens de gran velocitat (TGV) francesos arribaran a Figueres el desembre d'aquest any pel túnel transfronterer tot i que no es podrà circular en alta velocitat de Barcelona a París fins al 2020 perquè encara s'ha de construir el tram entre Montpeller i Perpinyà. L'anunci de Pepy va obligat els responsables d'Adif a moure fitxa i a avançar també una proposta de connexió amb la frontera per als trens de passatgers, que en molts trams no assolirien la velocitat del TAV.
El recorregut per enllaçar Barcelona amb Figueres que proposa Adif aprofita alguns trams ja existents i d'altres que s'estan construint. Això obliga Adif a acabar a temps l'estació de Vilafant, que és on arriba la via d'alta velocitat connectada a França.
Des d'allà fins a Girona, a l'estació de mercaderies, es farà un tercer rail per adaptar la via als trens d'alta velocitat. Entre Girona i Mollet, els trens circularien per les vies del TAV, que ja estarien operatives. I des de Mollet fins a Barcelona, proposa fer servir la línia de mercaderies que entra a la ciutat pel sud, per Can Tunis. O sigui, que per anar de Barcelona a París se sortiria en direcció sud. Tot això s'ha de concretar en la reunió que tindran el mes que ve el director de Renfe amb el de l'empresa de ferrocarrils francesos.
Desviar rodalies a la Sagrera
el puntL'Adif ha començat aquesta setmana les obres prèvies al desviament de les vies de rodalies de la Sagrera per alliberar els espais on s'ha d'excavar la futura estació. Fins al 5 de febrer es construirà una pantalla de pilons per assegurar el terreny abans d'iniciar l'excavació prèvia al desviament de les quatre vies de rodalies de la zona, dues de la línia de Mataró i dues de la línia de Granollers. La previsió de les administracions és que els trens estiguin desviats per noves vies al maig o el juny per tal de poder iniciar l'excavació de la gran cubeta on s'aixecarà l'estació de la Sagrera. Per altra banda, ahir el Ministeri de Foment va posar a licitació la renovació de la línia aèria de contacte dels trens a l'estació de Montcada Bifurcació i al tram ferroviari entre la Sagrera i Sant Adrià del Besòs de la C1.