la contra
L'àlbum de fotos dels Dolsa
Cambrils compra un àlbum de 171 fotografies que il·lumina el passat del poble
La bibliotecària Rosa M. Fusté i l'historiador Ramon Tarés van alertar l'Arxiu Municipal de Cambrils que per internet rondava la venda d'un àlbum de fotografies antigues sobre Cambrils. Montserrat Flores, directora de l'arxiu, el va anar a examinar a l'antiquari de Vic que el tenia en venda i el va comprar per 900 euros, una ganga si es té en compte «el que costa una fotografia d'alguns fotògrafs famosos» [llegiu entre parèntesis Centelles]. L'àlbum conté 171 fotografies que la família Dolsa va fer a finals del segle XIX i principi del XX.
I qui eren els Dolsa? Doncs una família d'origen canongí, benestant i culta, amb un patriarca psiquiatre, Tomàs Dolsa i Ricart (1819-1909), professió que va seguir el seu fill, Lluís Dolsa Ramon (1850-1908), que va ser un dels primers psiquiatres catalans a tenir notícies de Freud, a més de regidor de l'Ajuntament de Barcelona. Els Dolsa tenien una casa al carrer Major de Cambrils i un xalet preciós a la partida de la Llosa, que va quedar negat a principi del segle XX pel retrocés de la línia de la costa. La causa de la inundació van ser les obres de construcció del port, que van remoure els corrents marins i van desgavellar la costa. Una versió, però, que caldrà començar a revisar atès que la incansable Flores ha trobat a la premsa una notícia de març de 1909 que explica que els fonaments del xalet de Tomàs Dolsa es començaven a ensorrar per culpa de dos terratrèmols de 1907: el de Valparaíso, a Xile (la història és un peix que es mossega la cua), que va fer que el mar es mengés uns 20 metres de terra, i el de Calàbria, Itàlia, l'octubre del mateix any, que va fer avançar el mar 25 metres més.
La foto del xalet negat és una de les 171 que componen aquest àlbum sorgit del túnel del temps. L'alcalde de Cambrils, Robert Benaiges, i el regidor de Cultura, Joan Recasens, s'ho van passar d'allò més bé ahir, durant la presentació de les fotografies, comparant el Cambrils d'avui amb el de fa més d'un segle, discutint sobre si aquesta casa encara hi és o no, o trobant semblances entre molts dels retratats que hi ha a l'àlbum (algunes de les minyones i els criats dels Dolsa) amb els seus presumptes descendents. I és que els retrats són part important de la col·lecció, són retrats de la família i estampes quotidianes en diferents espais del xalet, però també hi ha escenes de fabricació de nanses, reparació de barques i embarcacions de vela vora l'aigua i moltes que mostren carrers i espais de Cambrils. També hi ha alguna fotografia d'altres indrets, com ara Tarragona, Pratdip, Mont-roig o Tivissa. Tenint en compte que Tomàs i Lluís Dolsa no surten mai junts en les fotografies, cal especular que tots dos eren els fotògrafs de l'àlbum familiar.