Per un trànsit més segur

La FIA ha iniciat una campanya per incentivar el desenvolupament i l'ampliació del nombre de sistemes de seguretat en tots els automòbils

Tot i que per a molta gent la denominació FIA va associada a les competicions, el camp d'acció de la Federació Internacional de l'Automòbil va molt més enllà de l'esport perquè intervé activament en el món de mobilitat i la seguretat. Amb el RACC com a amfitrió, la FIA presentarà a l'Estat espanyol, el dia 5 de maig, la campanya E-Safety Challenge (www.esafetychallenge.eu), la qual, avalada pel Parlament Europeu amb una aportació d'1,6 milions d'euros, té com a objectiu incentivar els fabricants d'automòbils perquè incorporin com a equipament de sèrie un conjunt de sistemes electrònics de seguretat, tant de funcionament automàtic com d'advertiment al conductor en cas de risc. I també d'avís i activació instantània d'assistència en cas d'accident.

De la mateixa manera que l'antiblocatge de frens (ABS) és un element habitual des de fa uns anys en tots els cotxes nous i el control d'estabilitat (ESP o ESC) –també reservat inicialment als models de gamma alta– guanya presència en vehicles de gamma mitjana i ja se'l comença a veure en utilitaris –normalment com a opció, per tal de no encarir els preus–, la FIA fa campanya per implantar-lo en absolutament tots els automòbils. I alhora potenciar la incorporació d'altres sistemes com ara el de frenada i distància de seguretat automàtiques, de manteniment dins el carril de circulació, d'alerta de superació de velocitat permesa a cada instant i d'activació dels serveis d'emergència en cas d'accident. I és que, igual que els fabricants d'automòbils s'esforcen per rebaixar el consum dels hidrocarburs, amb l'adopció d'aquests sistemes es faria un pas de gegant en seguretat. Un apartat en què, cal reconèixer-ho, les marques estan fent progressos constants gràcies a la superior exigència dels tests d'impacte i de les zones de deformació, la utilització dels airbags i els cinturons de seguretat.

Més que paraules

Michael Schumacher (set vegades campió del món de fórmula 1), Tom Kristensen (vuit victòries a les 24 Hores de Le Mans) i Sébastien Loeb (sis títols mundials de ral·lis) són alguns dels pilots d'elit que donen suport a l'E-Safety Challenge, a més de la FOTA, associació d'equips de fórmula 1. I és que aquest és un tema que no pot deixar indiferent a ningú quan se sap que almenys 1,2 milions de persones moren cada any arreu del món víctimes d'accidents de trànsit i més de 50 milions queden ferides. David Ward, director general de la Fundació FIA, diu que l'objectiu és «tenir la certesa que la gent conegui les noves tecnologies i les tingui presents a l'hora d'elegir el seu pròxim cotxe».

Quan el conductor decideix

Segons un informe de la Federació Internacional de l'Automòbil, si tots els cotxes que circulen actualment a Europa disposessin de control electrònic d'estabilitat, es podrien evitar 4.000 morts cada any en accidents de trànsit i més de 100.000 ferits. Aquest és un sistema d'actuació automàtica. Altres, en canvi, són d'advertiment a fi i efecte que el conductor mantingui l'atenció i, finalment, prengui la decisió. En són uns exemples els dispositius de manteniment de distància de seguretat i de trajectòria dins el carril pel qual es circula. El primer neutralitza el possible retard en el temps de reacció del conductor en l'acció de frenar i la pèrdua d'efectivitat que se'n deriva. Quan detecta que la distància respecte del vehicle que circula al davant és insuficient, ho adverteix de manera acústica o lluminosa, alhora que reté la velocitat però sense frenar totalment. Una aplicació d'aquest sistema és molt pràctica en retencions i en el trànsit urbà, ja que fins a una velocitat de 30 km/h sí que frena fins a aturar completament el vehicle i així evitar petites topades.

El sistema d'advertiment de pèrdua de trajectòria es basa en la lectura de les línies que delimiten el carril pel qual es circula i l'activació, o no, dels intermitents per interpretar si el canvi de direcció és voluntari. En determinats models de gamma molt alta, la correcció del volant és automàtica. Com a complement, hi ha el detector de quan un vehicle avança i queda fora del camp de visió del conductor –el denominat angle mort del retrovisor– amb el consegüent avís, lluminós o sonor.

Sempre a la velocitat deguda

Un interessant sistema que a més d'intervenir en la seguretat ho fa en la prevenció de sancions –bé econòmiques o amb pèrdua de punts del permís de conduir– és el control automàtic de velocitat. Mitjançant un lector dels senyals de limitació, adverteix al conductor quan circula més de pressa del compte. És un dispositiu molt útil tant dins de ciutat com fora sempre que la senyalització de la via estigui degudament actualitzada –per exemple, en zones d'obres–, ja que la lectura i l'advertiment són constants. La decisió final, però, sempre la pren el conductor.

Avís als serveis d'emergència

Aquest dispositiu, denominat E-Call, accelera la intervenció dels serveis d'emergència en cas d'accident i, segons estudis, podria reduir entre un 5 i un 15% el nombre de morts o lesions greus. El sistema va integrat en el propi de telefonia mòbil del vehicle. Quan detecta una desacceleració brusca o una pèrdua no recuperada de trajectòria, emet una trucada d'emergència a la central d'alarmes, que mitjançant el GPS sap la posició del vehicle i retorna una trucada de verificació. Si amb la desacceleració es disparen els airbags, la trucada va directa als serveis d'emergència.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.