Teatre sense actors al Radicals Lliure

Propostes com la d'Albert Serra o la de Roger Bernat es distancien de la interpretació en directe

Tomàs Aragay i Roger Bernat formaven part de la General Elèctrica, una iniciativa que va acabar pràcticament quan se'ls va tirar a terra el local d'assaig. Cadascú ha fet el seu camí. Bernat venia de la dramatúrgia i el teatre. Aragay, de la dansa,. Doncs ara, s'exclamava gratament sorprès el director Àlex Rigola, Bernat fa un homenatge sense text ni actors a la ballarina Pina Bausch i Aragay, amb la Societat Dr. Alonso, renuncia per primer cop d'intervenir amb el públic per fer la seva primera obra de teatre. Són només dos exemples.

També sense actors és la proposta internacional Bonanza, que presenta un col·lectiu belga, que es coneix a Berlín: a través de cinc pantalles expliquen la història d'un poble que la febre de l'or va convertir en populós, pràcticament deshabitat. Les cinc pantalles ensenyen les cases on viuen els set últims habitants. També sense actors («però amb molts tècnics», matisa Rigola) és el treball de Heiner Goebbels. Es tracta d'una peça visual en què els actors són cinc pianos. Sergi Fäustino compta amb un trio de música per al seu espectacle a l'entorn dels grups de música. Ell recitarà els textos del periodista musical Kiko Amat, un encàrrec doble, ja que li ha demanat el text i la música que l'acompanyés.

El cineasta Albert Serra es va preocupar prou, ahir, de remarcar el seu rebuig per l'entorn del teatre. Ell, que fins ara va aconseguir estrenar una obra (amb una única representació) i que va enviar un text per representar al Lliure, finalment, puja a escena. Ho fa sense ànsia de representar res. Només de recitar unes frases que els seus actors (els habituals de les pel·lícules) són incapaços de memoritzar, deia amb sorna. Pulsagari planteja un retrat poètic del règim dictatorial de Corea del Nord que va segrestar (o no) el realitzador Shin Sang-ok i l'actriu Choi Eun-hee. També parteix dels fills de la dictadura argentina la peça de Lola Arias. I Angélica Liddell, amb una performance, homenatja la violoncel·lista Jacqueline du Pré que va haver de deixar de tocar quan li van diagnosticar esclerosi múltiple.

La quarta edició del Radicals Lliure («no serà l'última», insinua Àlex Rigola, que l'any vinent compartirà direcció amb Lluís Pasqual) repetirà l'experiència del Radical Weekend. Amb tres dies es pot veure, pràcticament, la majoria de les peces. És una cita a la qual, amb el suport de l'Institut Ramon Llull, assisteixen un centenar de programadors d'aquest camp escènic. Els resultats els perceben les companyies, que reben periòdicament contractacions per actuar en aquests escenaris de nova dramatúrgia. Narcís Puig, coordinador del Radicals, i un dels membres de l'equip de direcció artística del Lliure, calcula que es pot repetir el centenar de programadors de l'any passat.

Un aparador necessari

El Radicals alterna les contractacions a grups estatals i internacionals amb les invitacions a grups autòctons i les coproduccions: Sergi Fäustino i Roger Bernat repeteixen en aquest capítol. Tomàs Aragay i Albert Serra s'hi estrenen. Aragay, de fet, celebra l'aparador (fa unes edicions autors com Roger Bernat o Marta Galan deien que se sentien com en una reserva, arraconats de la programació convencional) per fer visible aquestes dramatúrgies. El Radicals aprofitarà el format de Dictadura-transició-democràcia a la Sala Fabià Puigserver: la capacitat augmentarà de les 140 a les 220 localitats.

CARTELL DE CREADORS

Albert Serra:
Pulsagari Maig: 13, 14, 15, 21 i 30
Sergi Fäustino:
C60 Maig: 14, 16, 27 i 30
Angélica Liddell:
Te haré invencible con mi derrota 15 i 16 de maig
Macarena Recuerda:
That's the story of my life 19 i 29 de maig
Sociedad Dr. Alonso:
Club Fernando Pessoa Maig: 20, 23, 27 i 28
Roger Bernat:
La consagració de la primavera Maig: 21, 22, 23, 26 i 29
Lola Arias:
Mi vida después 22 i 23 de maig
Indi Gest:
Prometeu no res. 26 i 30 de maig
Rodrigo García:
Versus 28 i 29 de maig
Col·lectiu Berlín:
Bonanza 28 i 29 de maig
Àlex Serrano:
Artefacte 28 i 29 de maig
Espinosa + Navarro:
Felicidad.es 29 i 30 de maig
Heiner Goebbels:
Stiffers dinge 3, 4 i 5 de juny
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.