la contra

Un broll de 33.000 barrils diaris

ECoMMFIT, el grup d'investigació de la URV, ha aplicat tècniques d'anàlisi d'imatges per calcular el vessament de petroli al golf de Mèxic

El vessament de cru pel trencament d'una plataforma petroliera al golf de Mèxic és de 33.000 barrils al dia, entre 5 i 9 vegades superior als 5.000 barrils que va comunicar l'empresa British Petroleum (BP). Aquesta és la conclusió a què ha arribat el grup de recerca ECoMMFIT, de la Universitat Rovira i Virgili (URV), després d'aplicar la tècnica d'anàlisi d'imatges PIV –Particle Image Velocimetry–.

El grup va respondre amb l'anàlisi a la demanda que va fer l'American Physical Society a la comunitat científica mundial per establir el cabal aproximat del vessament, que s'intuïa superior al que va comunicar l'empresa. La societat va remetre als investigadors un vídeo amb tres minuts d'imatges. Jordi Pallarès, Ildefonso Cuesta i Anton Vernet van realitzar el calcul per mitjà de la tècnica que apliquen «per analitzar fluxos experimentals al laboratori», explica Pallarès. Consisteix a detectar el desplaçament entre dues imatges consecutives i a partir d'aquest moviment s'hi pot inferir una velocitat. Un total de 5.400 imatges.

La hipòtesi de partida de l'estudi és que en el vessament hi ha una proporció al 50% de gas i petroli, amb una mesura a la sortida del doll. En base a la hipòtesi, el resultat són els 33.000 barrils diaris, amb un marge d'error estimat del 30%. El percentatge és «elevat des d'un punt de vista científic», segons que considera Ildefonso Cuesta; tot i tenir-lo en consideració en la franja més baixa, el vessament és molt superior al que ha comunicat l'empresa i, en aquest sentit, és una dada molt important «perquè les mesures que s'han de prendre seran d'acord amb la magnitud del vessament». De fet, un estudi de la Universitat de Purdue, als Estats Units, ha estimat l'abocament en 70.000 barrils diaris, catorze vegades superior a la dada proporcionada inicialment.

Per fer-se una idea i prenent com a mesura l'abast de l'abocament del Prestige, estimat en 40.000 tones, segons les dades de la petroliera, la magnitud de l'abocament del golf prendria aquestes dimensions en un període de dos mesos i, segons les del grup de recerca, s'assoliria en poc més d'una setmana.

L'anàlisi d'imatges és una mesura convencional en l'estudi de la mecànica dels fluids; «però no tenim constància que s'hagi aplicat mai al càlcul dels cabals.» És per aquest motiu que el grup de recerca ha començat un experiment controlat al laboratori per demostrar científicament la validesa del mètode en el càlcul de cabals, i poder disposar d'una eina de mesura validada.

El Grup d'Experimentació, Computació i Modelització en Mecànica de Fluids (ECoMMFIT) és un equip d'investigació expert en la mecànica i en l'anàlisi de flux d'interès industrial i mediambiental –reacció, temperatura, barreja, millora i optimitzacions–. Creat fa uns deu anys, acumula experiències com la col·laboració amb el comitè científic assessor de l'accident del Prestige, on van presentar resultats en relació amb la velocitat del refredament del petroli.

També ha elaborat un programa de simulació de vessaments de petroli que s'ha utilitzat en l'assessorament d'instal·lació de plataformes petrolieres i zones marítimes d'extracció. El programa s'ha transferit a l'ús industrial, una finalitat del procés d'investigació que Ildefonso Cuesta remarca ja que «ajuda les empreses a conèixer i millorar els seus processos». ECoMMFIT forma part dels grups d'investigació de la URV que han situat la universitat al quart lloc de l'Estat pel que fa a la generació de coneixement i en producció científica.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.