L'N-II al Maresme, la història sens fi
El trencament entre la societat civil i l'aposta política sobre el futur de la carretera està molt lluny de resoldre's
La gestació d'una plataforma contrària a l'acord de mobilitat signat pel Consell Comarcal del Maresme ha durat un any, però l'entitat neix amb els objectius clars: aturar la construcció de la via alternativa a la carretera N-II en forma de carrils al costat de l'autopista C-32 i obrir a la participació ciutadana l'elaboració d'un pla de mobilitat al Maresme «que no trinxi el territori». La coordinadora Preservem el Maresme s'ha organitzat en quatre comissions de treball. Una de tècnica, integrada per professionals de l'urbanisme que treballin en una proposta alternativa al pla aprovat; una de jurídica, que estudiï quins camins legals cal seguir en forma de recursos contra les administracions que combreguin amb l'aplicació de les noves infraestructures previstes; una d'acció ciutadana, que vetllarà per preparar les mobilitzacions que siguin oportunes, i una de comunicació.
Missatge més radical
Des de la coordinadora s'assegura que després de tants anys de reclamar el diàleg amb les administracions, «sense obtenir cap resposta», ara el missatge de la ciutadania «s'ha radicalitzat». «No ens queda cap més remei que lluitar perquè no tiri endavant un pla que no té en compte el territori, només els interessos polítics», apunten, i hi afegeixen que «la gent, que fa anys que treballa per aconseguir una mobilitat no agressiva, basada en el transport públic i en la gratuïtat d'una autopista que els maresmencs paguen des de fa més de quaranta anys, ja està cansada que no se l'escolti».
El principal retret de les entitats socials que es reuneixen sota el paraigua de la coordinadora és que mai no els han convidat al debat polític sobre les infraestructures: «Se'ns ha deixat de costat perquè no combregàvem amb els seus interessos.» Uns interessos que comporten, segons asseguren, mantenir el peatge a la via ràpida, «encara que el preu sigui construir una carretera que destrueixi el territori». La plataforma ultima la primera de les accions de protesta. Un any després de l'últim tall com a queixa popular i multitudinària pels 40 anys d'inauguració de l'autopista del Maresme, es torna a convocar la ciutadania. Serà el 9 de juliol a Premià de Mar, i aquest cop, en forma de sopar al carrer a partir de les vuit del vespre. A partir d'aquí, s'hi aniran afegint més propostes, totes orientades «a fer sentir la veu dels ciutadans, que és la primera que es menysté».
El «no» del PP i ICV
Els partits que finalment s'han exclòs del document marc aprovat per tirar endavant noves infraestructures al Maresme són dos. Un és el PP, que aposta fort per fer gratuïta l'autopista per als conductors maresmencs i recupera la idea d'aprofitar el traçat actual de la línia R1 per a la construcció d'un tramvia que doni servei a tots els municipis de la costa de la comarca.
Per la seva banda, ICV també rebutja de ple la proposta d'aplicar reduccions en els peatges, «que condemnen la comarca a continuar pagant per sempre», i toca el voraviu denunciant que una altra via al territori, especialment al Baix Maresme, «l'acabarà de destrossar».
Conclusions de l'estudi
A finals de l'any passat, arribava al Consell Comarcal del Maresme l'estudi encarregat a la Generalitat que havia de determinar tècnicament les millors solucions en matèria d'infraestructures a la comarca. Les conclusions no podien ser més clares: la construcció d'una carretera alternativa a l'N-II i paral·lela a l'autopista és imprescindible per evitar que tant l'autopista C-32 com l'actual N-II quedin col·lapsades. Segons l'anàlisi feta per la Generalitat, aquesta via alternativa, que hauria de ser de dos carrils per cada sentit i amb un bon nombre d'accessos per donar servei a tots els municipis, podria descarregar significativament tant l'autopista com l'N-II, i absorbir fins al 80% dels desplaçaments interns dels maresmencs, que ara utilitzen majoritàriament l'N-II.
En el treball, en què s'analitza molt detalladament quines infraestructures de transport necessita la comarca d'aquí a quinze anys, tampoc es veu de bon ull l'eliminació dels peatges de la C-32, perquè al final només serviria per saturar encara més aquesta via de pagament. L'estudi alerta que, tot i la millora prevista pel que fa al transport públic en els pròxims anys, sobretot en l'àmbit ferroviari, es creu que el trànsit de l'N-II d'aquí al 2016 continuarà creixent, encara que a un ritme inferior, ja que actualment ja està força al límit. Però també es preveu que augmentarà el trànsit de l'autopista C-32. De fet, ja s'hi detecten nivells màxims de congestió en hores punta del matí en els trams més pròxims a la ciutat de Barcelona.
«Farem mítings durant la campanya electoral»
gerard ariñoEl portaveu de la coordinadora Preservem el Maresme, Antoni Esteban, explica quines seran les actuacions de la plataforma.