Educació

Educació

El mòbil és l'escola

Els experts en educació reivindiquen l'ús de telèfons intel·ligents en l'ensenyament de nens i joves

Avisen que el mercat laboral canviarà completament en els pròxims anys

“D'aquí a uns anys
les aules estaran buides”, diu un expert en una jornada a TEDxBarcelona

“Els sistemes educatius actuals es van dissenyar quan el símbol del progrés era el fum que sortia de les fàbriques” i el món actual no té res a veure amb aquell, va recordar ahir Aape Pohjavirta, fundador de l'aplicació per a emprenedors Funzi i expert en aprenentatge a través de dispositius mòbils, durant la seva intervenció en la conferència de TEDxBarcelonaED dedicada a l'educació. “D'aquí a uns anys –va vaticinar Pohjavirta– les aules estaran buides, de la mateixa manera que cada cop hi ha més oficines buides perquè la gent, gràcies a la tecnologia, pot treballar des de qualsevol lloc.”

Durant la seva ponència en sessió Contribueix la tecnologia a un millor aprenentatge?, Pohjavirta va predir que el 60% dels llocs de treball actuals desapareixeran els pròxims vint anys. “Només les empreses de menys de cinc anys creen llocs de treball –va advertir el fundador de Funzi– i s'han de crear 2.000 milions de noves empreses” per lluitar contra l'atur “que és el pitjor enemic que tenim”.

Per tot plegat, Pohjavirta va avisar que cal “repensar el que hem d'aprendre” i va instar a fer la “revolució”. “L'hem de fer nosaltres, la revolució, perquè no n'hi ha cap que comenci per les persones que sostenen el sistema”, va aclarir. Per començar, l'expert proposa difondre, a tot el món, l'aprenentatge a través dels dispositius mòbils, un sistema –va explicar– que ha donat molt bons resultats amb nens amb pocs recursos. “Per què si dóna bons resultats no s'estén?”, es va preguntar Pohjavirta, que va assenyalar com a culpable l'immobilisme tradicional en matèria d'educació.

Hi ha qui objecta que encara hi ha massa desigualtats al món –ahir mateix ho reflectia un informe d'Unicef que revelava que prop de la meitat dels recursos públics que els països empobrits destinen a l'educació van a parar als nens del 10 % de les famílies més riques– i que la tecnologia agreuja les diferències.

No ho veu així, però, Elisabeth Wood, directora europea de Worldreader, una ONG que promou l'alfabetització i l'educació mitjançant la tecnologia mòbil i els llibres digitals. “La tecnologia –va assegurar Wood en la seva ponència a TEDxBarcelonaED– és cada cop més poderosa, els mòbils són cada cop més accessibles i barats, i poden arribar a tot arreu.” Wood va explicar com Wordreader publica i distribueix llibres perquè els puguin llegir els nens d'entorns on no hi ha llibres ni biblioteques. Gràcies a una aplicació pròpia, els nens poden llegir els llibres del seu extens catàleg en diversos idiomes, inclosa la seva llengua materna, encara que sigui minoritària, en un mòbil Android i, fins i tot, en un dispositiu que no sigui un smartphone.

Els experts adverteixen, però, que l'aposta per l'ús de la tecnologia en l'educació no és cap panacea, que cal repensar com s'aprèn, però també què s'aprèn. “El coneixement és poder?”, es va qüestionar Volker Hirsch, expert en desenvolupament de jocs per a dispositius mòbils i educació. Hirsch va recordar que, avui dia, gairebé tota la informació està disponible a la xarxa per a qualsevol i va assenyalar un repte: aprendre allò que no coneixem.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia