Societat

Una quarta part del territori no té cobertura per trucar al 112

La part més afectada es troba a les comarques del Pirineu

El centre gestor de les d'emergències crea una aplicació que mostra el nivell de connexió arreu

Es col·locaran punts de cobertura als senders

El centre d'atenció i gestió de trucades d'urgència 112 a Catalunya ha creat, amb la col·laboració de la Direcció General de Telecomunicacions i Societat de la Informació, una aplicació que mostra la cobertura telefònica per a mòbil de tots els racons del país. El projecte és fruit d'un acord entre el centre i la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) perquè tots els seus abonats –prop de 70.000– tinguin accés directe a una cartografia
interactiva que permet marcar el recorregut de rutes i senders a través d'una línia puntejada. “El negre indica on hi ha cobertura telefònica i el vermell on no n'hi ha cap”,
explica Agustí Serrano,
director del Cat 112.

A banda d'aquesta vessant més interactiva dissenyada per als excursionistes, el centre d'atenció i gestió de trucades d'urgència del telèfon 112 també té previst penjar
en les properes setmanes el mapa sencer de Catalunya al web del Departament d'Interior i del propi sistema d'emergències,
de forma que qualsevol persona podrà conèixer fins on arriba la cobertura telefònica. “Tot i que el 98% de la població té cobertura, la realitat és que només un 78% del territori en té”, assegura Serrano, que indica les zones de muntanya com les més problemàtiques pel que fa a l'absència de xarxa.

El mapa, que també es podrà consultar en el futur a través de telèfons intel·ligents, identifica els nivells de cobertura amb diversos colors. Les tonalitats vives –taronja, vermell– representen els punts amb nivell alt de xarxa telefònica, mentre que el to grisós o l'absència total de color
indica el nivell zero de
cobertura telefònica.

La cartografia –realitzada a partir de verificacions de les dades extretes de les cèl·lules telefòniques– fins i tot és capaç de determinar el nivell de cobertura a l'interior de domicilis. “La gent ha de tenir clar que a tot arreu no hi ha cobertura de telèfon”, afirma Agustí Serrano, que demana a la població que mai es refiï del missatge de pantalla “només trucada d'emergència” que apareixen en els mòbils quan no hi cobertura. “Aquest missatge només indica que des de l'aparell no es pot trucar i que, en cas que hi arribés la xarxa d'altres operadors, sí que es podria fer la trucada”, explica el director del Cat 112. Però en una zona muntanyosa dels Pirineus i sense cèl·lules properes de cap operador, el telèfon és impossible que funcioni. “En un edifici pot haver-hi cobertura de l'un o l'altre, però a la muntanya, si no funciona un operador, és completament impossible que vagin els altres: en haver-hi molt poca demanda de clients comparteixen una mateixa cèl·lula”, explica Serrano, que afegeix: “la cobertura la garanteixen els operadors i si en un lloc no hi ha negoci, no hi ha xarxa”. Una falta de xarxa que pot ser fatal si es pateix un accident en un espai sense cobertura.

En aquest sentit, a banda de l'aplicació informàtica amb cartografia, el centre d'emergències també ha impulsat la creació de diversos punts d'informació amb la finalitat d'indicar les zones on hi ha garantida prou cobertura per trucar al 112.

Zona amb cobertura

Aquest segon projecte passa per col·locar diversos distintius del 112 en totes les zones muntanyoses en què hi hagi llocs amb poca o cap cobertura telefònica. La idea és “completar” la
informació que
ja facilita el mapa cartogràfic amb aquests espais d'informació fixos, que es volen col·locar a diversos quilòmetres de distància entre ells. “Els punts indicaran que en aquella zona
hi ha cobertura telefònica. Si
els excursionistes segueixen caminant, i tenen una emergència, sabran fins on hauran refer el camí enrere per trobar un punt de cobertura alt”, explica Serrano.

L'objectiu és instal·lar els punts a tot els senders de gran afluència, com
ara els GR (Grans Recorreguts) que creuen Catalunya. La fageda d'en Jordà o la Llosa del Cavall són dues de les zones amb freqüència alta de pas però sense cap cobertura en gran part de la seva
extensió, per exemple.

Des del centre d'atenció i gestió es té la “seguretat” que no es podran muntar
a tot arreu per no farcir
les rutes de rètols. “Segur que tindrem resistències de parcs naturals, que
no voldran senyals en
els seus espais”, afegeix
el director del Cat 112, que, en tot cas, no descarta fer servir altres opcions per oferir la informació, com per exemple, aprofitar els senyals dels parcs naturals per afegir la
informació del 112.

Per dotar el projecte de més eficiència, els punts d'informació estaran marcats per darrere amb un tipus de “matrícula” o numeració, un fet que permetrà agilitar la recerca dels ferits. Només dient a l'operador la xifra que
apareixerà al darrere de l'espai del telèfon 112,
els bombers sabran en quin punt exacte es troben els qui truquen i els
ferits. Si es facilita la localització, es guanyarà en efectivitat de cara a reduir el temps d'actuació.

A diferència del projecte de cartografia, que estarà acabat en uns dos mesos, la instal·lació dels punts encara es troba en una fase d'estudi. El primer pas serà una prova pilot que es farà a Montserrat, en la qual s'instal·laran mig centenar de punts informatius. Un cop col·locats els espais d'informació en aquest punt de Catalunya, Interior negociarà amb els tres principals operadors telefònics (Movistar, Orange i Vodafone) per intentar arribar a un acord de finançament, ja que de moment només hi ha hagut “temptejos” amb les companyies. “La idea és que els punts els paguin ells i nosaltres la instal·lació”, admet el director general del centre d'atenció i gestió
de trucades al 112, que en tot cas no descarta dirigir-se cap a d'altres companyies telefòniques o, fins i tot, a “patrocinadors” externs, com ara empreses de cartografia o de material esportiu.

A la muntanya, si no funciona un operador no en va cap, ja que comparteixen la mateixa cèl·lula
Agustí Serrano
director del cat 112
Volem que la gent sigui conscient que sense cobertura de mòbil no es pot avisar al servei d'emergència
5.500
excursions
organitzen al mes les 600 entitats d'activitats de muntanya que hi ha a Catalunya.
35.000
federats hi ha a Catalunya. L'assegurança té diverses modalitats segons l'activitat de cadascú.
70.000
associats
tenen les entitats catalanes de muntanya, esquí, curses o barranquisme.
22
per cent
del territori no té cobertura de mòbil, sobretot en zones de muntanya dels Pirineus.

La prova pilot es farà a Montserrat

Assaig

En le s properes setmanes es durà a terme una prova pilot a Montserrat per provar l'eficiència dels punts d'informació 112. S'ha encarregat una comanda de mig centenar d'espais informatius –com els de la imatge de la dreta–, que s'aniran distribuint en els diversos punts de la muntanya als quals no arriba la xarxa. “Volem fer la prova a Montserrat perquè és un lloc amb molta circulació i vida, però també amb llocs en què no hi ha cobertura de telèfon mòbil”, explica el director del centre d'atenció i gestió de trucades d'urgència 112, Agustí Serrano.

Com funciona?

La imatge de la dreta correspon a una excursió seguint el recorregut de la cursa Emmona de la Unió Excursionista de Sant Joan de les Abadesses. Els colors vermell i negre marquen la cobertura o la seva absència en el recorregut d'aquest juliol. Si es consulta abans de seguir la ruta es poden saber els trams amb millor cobertura, tant al voltant de les poblacions com als cims per on transcorria.

Vint-i-tres polsadors de socors

Des de fa quasi una dècada, el cos de Bombers va posar en marxa una iniciativa que també pot resultar vital per socórrer algun ferit: els polsadors d'emergència. Són botons situats en indrets estratègics que disparen l'alarma del cos de Bombers. Inicialment es van muntar al final de les cascades de dos barrancs on hi havia hagut accidents mortals, però ara s'han anat generalitzant i
ubicant a força refugis del
Pirineu, tant guardats com lliures. L'avís permet activar els bombers en absència
del guarda, per exemple, i
posar en marxa la recerca d'un company accidentat a mitja ruta, per exemple.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.