Tsunami a les ONG
Una de cada quatre ONG desapareixerà, perquè els seus ingressos cauran un 15% en cinc anys
Un estudi de La Caixa, PwC i Esade adverteix que les entitats s'han de reinventar, guanyar transparència i ser innovadores per sobreviure
El futur immediat i a mitjà termini no es presenta fàcil per a les ONG. En temps de crisi, precisament quan les entitats socials tenen més feina que mai perquè les famílies pateixen més penúries, estan sent objecte de les retallades de subvencions de totes les administracions i fins i tot no cobren algunes de les subvencions ja aprovades. “Aquest any, les ONG viuen un tsunami i el 2013 hi haurà d'haver canvis dràstics”, va plantejar ahir el director de l'Institut d'Innovació Social d'Esade, Ignasi Carreras. La retallada de diners públics i la necessitat de ser més excel·lents per competir amb empreses durà les ONG a formar acords i aliances per unir esforços. A més, segons Carreras, n'hi haurà de petites que no ho resistiran. El seu càlcul, basat en estimacions, és que una de cada quatre ONG que ara estan en funcionament acabarà desapareixent.
Carreras, juntament amb Jaume Lanaspa, director general de la Fundació La Caixa, i Javier Garilleti, director de la Fundació Pricewaterhousecoopers (PwC), va presentar ahir algunes conclusions d'un informe que encara estan elaborant sobre el present i el futur de les ONG a Espanya en què es preveu, per exemple, una forta pèrdua d'ingressos que farà que el seu finançament caigui un 15% en els pròxims cinc anys. A més, l'estudi augura que la via per trobar diners serà l'àmbit privat i que les entitats hauran de tenir en compte termes com ara la professionalitat i la transparència per convèncer els donants. En definitiva, cal que el tercer sector es reinventi, perquè res ja no serà com abans per a aquestes organitzacions.
Més demanda
“Les ONG no s'han preparat per no dependre de les administracions i ara arriba la bufetada de la crisi i de les retallades”, va plantejar Garilleti. L'any passat, les ONG tenien 400.000 empleats i van rebre més de 8.000 milions, dels quals gairebé el 70% eren de finançament públic i el 20% de l'obra social de les caixes d'estalvis. Les dificultats de finançament, a més, els arriben en un moment de més demanda de serveis per culpa de la crisi. Sense donar-ne dades concretes, Carreras va alertar que moltes ONG han hagut de reduir plantilles, retallar despeses, canviar de seu i fins i tot tancar projectes. Alhora, però, va plantejar que hi ha opcions viables que encara no s'han utilitzat, com buscar diners en fundacions nord-americanes.
A falta de conclusions definitives, l'informe dibuixa un futur amb menys ONG, un increment del nombre d'entitats mitjanes i la desaparició de les més petites. “S'han de saber reinventar, ser innovadores per afrontar els nous reptes i seduir els ciutadans per guanyar col·laboradors”, resumeix Carreras.
El 9% dels espanyols són donants
Malgrat que entitats grans com ara Càritas i la Creu Roja han guanyat donants i socis els últims mesos, la crisi fa que quan una família es posa a fer números i ha de retallar per arribar a final de mes elimini el donatiu a les ONG. El director de Càritas de Barcelona, Jordi Roglá, explica el cas d'una carta que van rebre amb un testimoni contundent: una persona que els deia que aquest any no faria la seva donació habitual perquè ara ha de mantenir fills i néts. “La gent té Càritas a casa”, resumeix Roglá.
Segons l'Anuari 2011 del tercer sector social de Catalunya, l'any 2009, el 49% dels ingressos procedien de l'administració pública. D'aquest finançament públic, les subvencions representaven gairebé el 67%. En l'àmbit estatal, el director de l'Institut d'Innovació Social d'Esade, Ignasi Carreras, planteja que només el 9% dels espanyols col·laboren regularment amb alguna ONG, mentre que ho feien l'11% abans de la crisi. Un percentatge que està lluny de les mitjanes habituals a Europa, on entre el 15% i el 30% dels ciutadans fan donacions habituals a alguna entitat social. Aconseguir més donants particulars i voluntaris són dues de les vies per les quals han d'apostar les ONG, planteja Carreras. “Han de saber ser més obertes i transparents per seduir els ciutadans i per passar de col·laboracions puntuals a un suport regular.”