Economia

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

Falck és una multinacional d’origen danès creada l’any 1905 i considerada líder mundial en transport sanitari

La principal adjudicatària és Transport Sanitari de Catalunya (TSC), propietat d'HTGroup, del grup inversor britànic Real Assets Investment Management

Les ambulàncies que atenen accidents, emergències i trasllats de pacients, per exemple, per anar a rehabilitació, són, majoritàriament propietat d’empreses adjudicatàries del servei. Les que hi ha actualment van ser escollides en un concurs públic que es va convocar al 2014 i que expira l’any vinent. En aquesta dècada, algunes de les existents han estat absorbides per d’altres de més grans. Per tant, fins que no s’adjudiqui el concurs següent, el mapa de les empreses que presten aquest servei està format per un total de cinc.

Falck és la més gran: d’origen danès, és una multinacional creada l’any 1905 considerada líder mundial en transport sanitari. Té presència a tots els continents, en els quals opera amb més de 2.500 ambulàncies i altres vehicles d’emergències i més de 15.000 professionals de la salut entre metges, professionals d’infermeria, paramèdics i tècnics en transport sanitari.

L’empresa va entrar a Catalunya dos anys abans que sortís a concurs la licitació. L’any 2012, Falck va adquirir Vicente Lázaro Serveis Sanitaris, una empresa familiar catalana, que era considerada de les més històriques del sector a tot l’Estat espanyol.

El grup danès va ser una de les principals adjudicatàries de la licitació de l’any 2014, que li va suposar un creixement del negoci d’un 500%. De fet, per a aquest contracte es va aliar anys amb Ambulàncies del Vallès, veterana del sector a la zona nord de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i amb una unió temporal d’empreses (UTE). Amb aquestes, van resultar guanyadores a l’àrea i van aconseguir la prestació del servei en el lot corresponent al Vallès Occidental, amb gairebé un milió d’habitants i grans nuclis urbans i industrials, amb ciutats com ara Sabadell i Terrassa. Poc després, Falck VL va comprar aquesta empresa històrica del Vallès, que facturava uns 2 milions d’euros anuals i tenia 28 vehicles i 42 treballadors, consolidant així la seva posició de lideratge a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

L’adjudicatària principal del concurs del 2015 va ser Transport Sanitari de Catalunya (TSC), de la qual éra propietària la família Bonomi a través del fons Investindustrial. La inversora va comprar TSC el 2010 en adquirir el negoci d’ambulàncies que estava en mans d’Agrupació Mútua i, posteriorment, va tancar l’adquisició d’Ambulàncies Comtal, que va rondar els 77 milions d’euros. L’any 2021 la va comprar el grup inversor britànic Real Assets Investment Management i la va incorporar a HTGroup, un grup de transport sanitari creat de la fusió d'Ambuibérica i Emeru propietat de la plataforma inversora britànica. HTGroup té més de 6.800 empleats i una facturació de 290 milions d'euros. 

Ambulàncies Egara és una altra de les empreses que presten el servei del transport sanitari. Fundada el 1984, a partir del 2006 va començar a gestionar el transport sanitari urgent i no urgent de Catsalut. Té una plantilla de més de 1.200 professionals, entre els quals més de 1.100 tècnics en emergències sanitàries (TES). Recentment, Ambulàncies Egara ha estat notícia per una acusació del jutjat central d’Instrucció número 5 de Madrid que investiga si la transportista sanitària va servir de plataforma il·legal de finançament de Convergència Democràtica de Catalunya (CDC).

Una unió temporal d’empreses liderada per Ambulancias Domingo, de la família Blanco, té adjudicat el lot del transport per a la capital catalana, que és el que té més dimensions de tot el concurs.

La meitat
En l’últim concurs en què va sortir a licitació el transport sanitari de Catalunya, el sector va quedar repartit entre menys empreses que en el concurs públic anterior: si el 2006 s’havien repartit 30 lots entre 15 empreses, el 2015 es van repartir 13 lots entre 6 empreses i UTE.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia