Dues dones de primera classe
People
No sabem quin grau de rebel·lia i ànima destroyer hi haurà en les propostes de moda que avui mostraran els deu joves dissenyadors seleccionats pel jurat de la passarel·la 080, però les dues dones encarregades de celebrar ahir la inauguració del certamen són clares representants de l’exquisidesa més avantguardista: Miriam Ocáriz, amb una exposició de la seva obra fins al dia 21, i Teresa Helbig, que va obrir les desfilades amb un xou hiperchic amb canya d’aires punkies. La 080 va assegurar el tret en la primera jornada, i encara que la voluntat és fomentar el talent incipient i alternatiu, ni Helbig ni Ocáriz acaben d’arribar al negoci de les tisores.
Amb nervis dissimulats i moltes presses –la 080 és la primera cita de la temporada “i gairebé no et dóna temps ni de comprar els teixits”–, Helbig acabava d’ultimar ahir a la tarda la seva tercera aparició a Barcelona: “La veritat és que he notat molt la repercussió mediàtica de tot això”, va assegurar, recordant els vestits que li va demanar Woody Allen per a Vicky, Cristina...–“no sé si al final han sortit”–, els que ara portarà Sophie Auster al film Circuit, i com se la rifen les estilistes de les revistes de moda (que, per cert, li diuen que truqui a les portes de Cibeles). Acostumada a la seva clientela sibarita barcelonina, ha vist com les vendes augmentaven molt, tot i que els seus vestits no poden ser de producció massiva.
Només cal observar el curós treball dels cancans de les faldilles –que fàcilment podríem imaginar que les duia la Madonna de Buscando a Susan...– o les fileres de cadenes de cristall que recorren els seus delicats vestits roses de fina gasa esquitxats de xinxetes i desfilats. Aquests detalls durs i les imatges punkies que es veien en quatre pantalles que inundaven la passarel·la en forma de cub esborraven la imatge de bona nena que podria connotar la bona factura dels seus vestits. Irina Lazareau –substituta de Kate Moss en el cor de Doherty– va quedar encantada amb els dissenys que li va tocar lluir, i que podrien jugar en la lliga de París.
A l’altra punta de la ciutat, al Palau Dalmases del carrer Montcada –que obre en ocasions especials–, Míriam Ocáriz inaugurava entre còctels i altes temperatures una exposició de la seva obra que abans es va veure a Tenerife “d’una manera més lineal, seguint la meva trajectòria, i ara s’ha reinventat de forma més conceptual i artística”.
Tot i que la idea original de dur-la a Barcelona va ser del FAD, finalment ha estat la passarel·la 080 qui mostra l’univers Ocáriz. “M’hi sento molt vinculada, amb Barcelona”, deia ahir la dissenyadora basca, que va debutar en una passarel·la Gaudí i durant dos anys va ser al capdavant de la línia femenina d’Armand Basi. Coneguda pel seu exquisit treball de serigrafia en els teixits, a la mostra hi trobem dissenys seus emblemàtics amb estilismes nous i composicions escenogràfiques molt interessants firmades pels Spastor.
Per completar una tríada de dissenyadores potents, ahir ens va faltar veure’n una altra, Estrella Archs, que va cancel·lar la seva presència a la 080 per “motius laborals”. El conseller Huguet va assegurar la continuïtat de la passarel·la, tot i la crisi econòmica, fins al 2010.