Sense - El Punt

infraestructures

Els acords amb Ryanair a Girona, sota investigació

La Comissió Europea analitza el cas de Girona i Reus per la denúncia d'una companyia que opera al Prat

El govern, la Diputació i Aena defensen que no s'ha donat cap ajuda i es mostren tranquils

La Comissió Europea (CE) va anunciar ahir l'obertura d'una investigació “en profunditat” per avaluar si els acords entre “les autoritats públiques” i les aerolínies que operen als aeroports de Girona-Costa Brava i de Reus, sobretot Ryanair, vulneren les normes comunitàries. L'origen de la investigació és la denúncia, el maig del 2012, d'una companyia aèria que opera al Prat que considerava que les condicions obtingudes per Ryanair a Girona i Reus suposaven una “ajuda estatal il·legal” per a l'aerolínia de baix cost irlandesa. La CE, però, no limita l'expedient a Ryanair sinó que l'estén a totes les companyies que han signat acords que “es refereixen a la publicitat de les regions afectades i contenen diverses condicions relatives a la presència i escala de les operacions de les línies aèries en els dos aeroports”. Amb la informació de què disposa, la CE considera que “no pot descartar que els acords de comercialització atorguin a les companyies aèries o als aeroports implicats un avantatge indegut respecte dels seus competidors ni que, per tant, siguin incompatibles amb el mercat interior”. En aquest sentit, l'organisme europeu considera que els aeroports de Girona i Reus podrien beneficar-se dels acords amb les autoritats públiques per “alleugerir la càrrega” de “costos que d'una altra manera haurien de suportar normalment per al desenvolupament de les seves activitats”.

Fonts d'Aena, que gestiona els dos aeroports, van afirmar ahir que “els aeroports no han ajudat mai cap companyia; totes paguen les mateixes taxes i han de complir les mateixes condicions”.

També des de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, es va assegurar que la Generalitat “no concedeix ajudes”, sinó que hi ha “una bossa d'uns 3 milions d'euros anuals” que es dedica a contractes amb les companyies aèries per promocionar destinacions turístiques de Catalunya. “Són contractes de màrqueting, res especial, semblants als que es fan en altres aeroports de l'Estat i d'arreu del món”, van explicar des de la conselleria, i van recordar que ja hi havia hagut denúncies anteriors que van acabar desestimades.

En un sentit semblant es van manifestar des de la Diputació de Girona, un dels integrant de l'AGI (l'Associació per a la Promoció i Desenvolupament de les Comarques Gironines), juntament amb la Generalitat i la Cambra de Comerç de Girona. Fonts de la Diputació van remarcar que “no es dóna cap subvenció, sinó que hi ha acords comercials turístics” i van afirmar que les coses “s'han fet bé” i tenen el convenciment que l'expedient “ha d'acabar en no res”. “El problema de fons no són els acords amb Ryanair per promocionar Girona, sinó alguna lluita de companyies aèries”, van apuntar.

Cal destacar que la CE té oberts diversos expedients sobre possibles ajudes públiques il·legals a aeroports dels Vint-i-vuit, i que molts d'ells corresponen a Ryanair.

LA DATA

05.2012
Mes en què
una companyia aèria que opera al Prat –la CE no l'ha identificada– va presentar la denúncia
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.