música
Irène Schweizer, figura clau del ‘free jazz’
La coneguda pianista suïssa va ser pionera i innovadora pel que fa a la improvisació d’aquest estil musical
El món de la música està de dol. La pianista suïssa Irène Schweizer, una de les figures més reconegudes en el jazz internacional, va morir el dimarts 16 de juliol passat, a l’edat de 83 anys, a Zuric, segons ha informat el segell discogràfic Intakt Records, que ella mateixa va fundar.
Nascuda el 2 de juny del 1941 a Escafusa, al costat de la frontera amb Alemanya, Schweizer va demostrar talent des de ben petita tant com a pianista com com a percussionista. Va començar els seus primers recitals al restaurant dels seus pares i aviat es va inclinar pel jazz, començant a freqüentar els escenaris d’aquest estil a les ciutats de Londres i Zuric durant la dècada dels seixanta, i consolidant-se com una figura destacada en l’escena musical europea d’aquell temps. Quan tenia 27 anys, el 1968, va començar una fructífera col·laboració artística amb el bateria suís Pierre Favre, amb el qual va formar una parella que va contribuir gratament al desenvolupament del free jazz i la improvisació de piano i percussió, modalitat en què Schweizer va protagonitzar mítics duets amb reconeguts músics com ara Andrew Cyrille, Han Bennik i Hamid Drake, segons recull l’agència de notícies suïssa Swiss Telegraphic Agency (ATS).
L’any 2016, amb motiu del seu 75è aniversari, l’editorial alemanya Broecking Verlag i el departament de música de la Universitat de Lucerna van publicar en alemany una biografia autoritzada titulada This uncontainable feeling of freedom: Irène Schweizer – European jazz and the politics of improvisation, escrita per Christian Broeking. Més endavant, l’any 2021, se’n va publicar una traducció a l’anglès.
D’altra banda, Schweizer també va destacar pel seu paper central en el moviment feminista dins de la música europea, en concret dins del gènere del jazz, ja que va formar part de grups de dones artistes com Les Diaboliques o el Feminist Improvising Group. A més, va ser cofundadora dels festivals de música Taktlos, el Werkstatt für Improvisierte Musik Zürich (WIM), i el segell de jazz anteriorment esmentat Intakt Records.
Al llarg de la seva trajectòria professional com a pianista i compositora, va actuar en escenaris d’arreu del món. El darrer va ser el Festival Konfrontationen de Nickelsdorf (Àustria) el 2019, un any després d’haver rebut el premi nacional suís de la música per tota la seva carrera. Tot i el seu èxit a l’estranger, la pianista mai va abandonar l’escena local. Va continuar tocant amb músics suïssos com el saxofonista Co Streiff, Omri Ziegele i Jürg Wickihalder.