La Via Catalana, en 30 preguntes
L'enorme complexitat logística de la cadena humana ha suposat un esforç organitzatiu que ara toca que culminin els seus participants
El Punt Avui agrupa els dubtes que encara hi pugui haver, i mira de resoldre'ls
Tot és a punt perquè, dimecres, la Via Catalana per la Independència torni a marcar un abans i un després en la història del país. La descomunal complexitat logística de la cadena humana ha suposat un esforç organitzatiu sense precedents que ara toca que la gent culmini perquè Catalunya demostri altre cop de què és capaç. L'Assemblea Nacional Catalana ja ha enviat dossiers personalitzats als participants amb tota la informació pràctica, els consells, les activitats o els horaris definitius. És lògic, però, que tant els inscrits com els que no ho estan tinguin encara molts dubtes sobre la jornada, i sobre com han d'actuar perquè tot arribi a bon port. El Punt Avui ha intentat agrupar-los tots en 30 preguntes. És clar, amb les 30 respostes.
Sí, de fet els formularis per a individus sols i grups de fins a cinc persones estaran disponibles fins a la mitjanit del dia 10 al web via.assemblea.cat/ca/inscripcions.html. Ara bé, la majoria de trams ja estan plens, i la mateixa pàgina ja orienta l'interessat perquè s'apunti on queden forats. L'ANC aconsella els grups de més de cinc i les entitats que es posin en contacte amb les seves territorials, moltes de les quals tindran llistes obertes fins a l'últim moment.
L'última xifra oficial que va fer pública l'ANC, a mitjan agost, era d'unes 300.000 persones, sense comptar moltes de les seves territorials. Des de llavors no ha parat de créixer, però no ha actualitzat la dada. Com més gent s'hi apunti arreu, millor, no s'ha marcat cap xifra mínima ni màxima.
Uns cinc mil coordinaran la cadena humana sobre el terreny, comptant els encarregats de cada tram i ajudants, fotògrafs, ajudants per facilitar el trànsit, etcètera. Si s'hi sumen tots els que hi han col·laborat des de les sectorials i territorials muntant els busos, les xerrades prèvies o les activitats paral·leles, la xifra de voluntaris s'enfila fins a les 30.000 persones, aproximadament. És la mobilització social més gran que ha viscut Catalunya, només equiparable al voluntariat dels Jocs Olímpics del 1992.
En total, 778, d'uns 500 metres de mitjana. I s'han d'omplir tots, per això la inscripció prèvia, per assegurar que no hi hagi cap buit en els 393 quilòmetres de recorregut, a què s'afegiran els que s'estenguin cap al País Valencià i la Catalunya del Nord. L'organització creu que, sobretot en els trams urbans, se superarà amb escreix el mínim imprescindible i que potser s'improvisaran altres cadenes.
Passa per 86 municipis, tot i que en alguns no trepitja el nucli urbà. Ressegueix l'antiga Via Augusta: la carretera N-II al nord de Barcelona i N-340 al sud, tret d'un tram al Baix Camp, que entra a Reus per l'autovia de Bellissens i en surt per la T-310. A Barcelona dobla el recorregut.
Una aplicació gratuïta disponible per a mòbils Android i I-Phone indica el millor itinerari en funció del lloc de sortida. Més enllà dels trams urbans, per arribar-hi en cotxe particular es recomana l'autopista, que serà gratuïta tenint en compte que tallaran les carreteres afectades a les tres de la tarda; més tard només hi podran entrar uns pocs vehicles autoritzats. L'accés s'ha de fer sempre des del sud del tram assignat, sempre cal arribar a lloc en sentit nord. A la secció Mou-te per la Via del web assemblea.cat es fomenta el cotxe multiusuari perquè els que vagin al mateix tram comparteixin cotxe i s'hi pugui afegir gent sense altres mitjans. A cada tram hi ha nomenat un o dos responsables i un parell d'ajudants, identificats amb armilles de l'organització, i rebran els participants.
A partir de la una del migdia hi haurà les primeres restriccions per al trànsit pesant a les vies d'accés. Tot i que hi pot haver alguna flexibilització puntual per als despistats, l'ANC demana que a les tres de la tarda, quan les carreteres afectades quedaran tallades, tothom sigui al seu tram, perquè l'arribada sigui escalonada i no hi hagi embussos. De fet, recomana que la gent marxi amb temps, es desplaci ja al matí i aprofiti per visitar la contrada.
Les territorials de l'ANC han muntat activitats paral·leles als 86 municipis per on passa la cadena per abans, durant i després. Els participants rebran informació puntual via PDF de les activitats que s'oferiran prop del seu tram. Es considera que tots són igual d'importants, així que no hi haurà actes centrals a escala nacional ni abans ni després, només els previstos en el transcurs de la cadena. Al web oficial se centralitza la informació sobre les activitats que s'oferiran a cada localitat, i també sobre els bars i restaurants més propers. En molts llocs, per exemple, s'organitzaran dinars populars. Qui no s'hi apunti, s'haurà d'espavilar per dinar en algun establiment privat, o s'haurà de portar el dinar de casa. Alguns municipis i establiments ofereixen paquets turístics.
Els responsables de cada tram han marcat en el mapa al web i al full que s'enviarà als inscrits els punts on poden aparcar, i els senyalitzaran i indicaran sobre el terreny. Es mirarà que no calgui deixar el cotxe a la carretera, però si no hi ha més remei es podrà aparcar al voral de mar, sempre a la calçada en sentit nord. Òbviament la carretera estarà tallada i no es multarà, però no es permetrà aparcar en ponts, viaductes, túnels, entrades a camins ni llocs específicament prohibits.
No, i per això es recomana tancar els vehicles i no deixar res a la vista. De tota manera, en molts casos els participants mantindran contacte visual amb el cotxe. Això sí, si es deixen al voral es demana que s'extremi la precaució en creuar i es vigili els nens, perquè el sentit nord de la calçada romandrà obert per a serveis urgents i organització.
Totes les territorials de l'ANC, un gran nombre d'entitats i també partits han organitzat busos, que requereixen, és clar, inscripció prèvia. Es calcula que per arribar a tots els racons se'n mobilitzarà una xifra similar a la de l'any passat, uns 1.500, cosa que suposa esgotar les disponibilitats a Catalunya. Alguns s'han hagut d'anar a buscar a altres territoris de l'Estat, a la Catalunya del Nord o, fins i tot, a Tolosa de Llenguadoc.
La via fèrria va paral·lela a gran part de la Via Catalana, i per tant es podrà arribar a molts indrets i marxar-ne en tren. Al web de Rodalies de Catalunya (www20.gencat.cat/portal/site/rodalies) hi ha informació de tots els horaris i itineraris. L'ANC intentarà fins al final que es noliegin trens especials, sobretot cap al sud, o que Renfe reforci almenys la capacitat i freqüència dels combois per evitar col·lapses. És possible que hi hagi vehicles llançadora entre algunes estacions i els trams més allunyats, però l'aproximació final segurament s'haurà de fer a peu.
La gent s'ha de conscienciar per estar dreta ben bé un parell d'hores, o almenys disposada al lloc on li pertoca. A les quatre els equips de cada tram començaran a organitzar la gent perquè es reparteixi formant la cadena, tot i que no caldrà que s'enllaci fins a les 17.14 h. La Via es disposarà al carril de la calçada en sentit sud, al voral si hi ha espai, i mirant a mar. Durarà fins a les sis, i després el desallotjament es podrà allargar entre una i dues hores més.
14. En què consisteix l'acte?
La Via durarà tres quarts d'hora, per donar temps als mitjans aeris i els 800 fotògrafs de terra reclutats a prendre les imatges que calgui, i per conformar la gigafoto, una foto contínua rècord, de 400 quilòmetres. Calen uns set metres entre la càmera i la cadena per homogeneïtzar les magnituds. No es demanarà que la gent no es deixi les mans en aquest lapsus, però sí que estigui agafada quan passin els fotògrafs, per terra i aire. A part d'actes al llarg de la Via com trobades castelleres i geganteres o desplegada d'estelades, durant la cadena s'interpretarà a Barcelona El cant dels ocells, la Novena simfonia de Beethoven i El cant de la senyera, i hi haurà tres parlaments, a Amposta, el Pertús i Barcelona. A les 17.55 h, el cant simultani d'Els segadors a tota la Via marcarà el punt i final.
Una repicada de campanes que començarà a les 17.14 h en punt a la Seu Vella de Lleida marcarà l'inici de la cadena. La seguiran els campanars de la majoria dels pobles i barris de Catalunya. L'ANC va fer una carta a tots els bisbats demanant-ho, i a través de les territorials s'ha contactat amb gairebé tots els rectors i, malgrat que a alguns bisbes no els agrada la idea, no es té constància de negatives. També s'ha parlat amb la confraria de campaners de Catalunya. El repicament, que es retransmetrà per ràdio perquè arribi a les parts de la cadena sense campanars a prop, durarà un parell de minuts i consistirà en repics de festa. Fins i tot en alguns llocs pot ser que toquin a sometent. Es va descartar marcar l'inici amb petards, com s'ha fet en alguns assajos aquest estiu, per evitar el risc d'incendi.
Les previsions meteorològiques dels últims dies fan pensar que farà sol a gran part del país, tot i que la intensitat ja haurà baixat a l'hora de la cadena. Sigui com sigui, no és balder pensar a portar alguna mena de protecció, com ara gorres o barrets. També crema solar, es recomana que amb un filtre del 30 i posada mitja hora abans de sortir a l'aire lliure. L'organització fins i tot ha marcat per a cada tram els llocs d'ombra, on es pot anar per evitar una exposició excessiva al sol. Penseu a dur també protecció per als mosquits.
Ningú obliga a res, però es demana vivament que els participants vagin amb una samarreta groga. S'ha triat aquest color, a més que així es diferencia del d'altres moviments socials, sobretot perquè contrasta bé amb l'asfalt o les façanes de les cases, i la cadena serà més visible en les fotos aèries. Per homogeneïtzar la imatge, i de pas ajudar-se a finançar, l'ANC ha preparat uns lots al preu de 12 euros, que es podran comprar fins a última hora a les seus d'El Punt Avui i als establiments de recollida associats, que inclouen també un petit adhesiu i una banderola, que es pot posar al cotxe, pot ajudar a cobrir els trams amb menys gent, es pot mostrar al cel com una bufanda i o es pot nuar al coll com a mocador.
Es recomana fer un àpat saludable i lleuger previ a prop del tram de destinació. I qui es porta el dinar de casa, que sigui ric en hidrats de carboni i baix en greixos, sobretot els saturats. També es recomana fruita per postres. Durant i després de la cadena, el pa, la fruita seca i les galetes són bones opcions per fer passar la gana. També es recomana dur begudes, i beure molta aigua i sucs al llarg del dia, per evitar deshidratacions. En canvi, es recomana evitar tes, cafè i alcohol.
Òbviament es recomana portar una roba confortable, adequada a les previsions meteorològiques, i un calçat igual, i que no estreneu aquest dia, per si heu de caminar o estar molta estona drets. Si agafeu un impermeable, que no us dificulti caminar. I no oblideu l'estelada a l'esquena ...
Els auriculars i els transistors de ràdio tradicionals amb antena –millor que les aplicacions de mòbil– seran la fórmula més efectiva per informar-se, ja que almenys Catalunya Ràdio, Catalunya Informació i RAC1, a més de multitud d'emissores locals, transmetran en directe la jornada. Es demana als participants que posin les ràdios dels cotxes als trams interurbans, i als veïns dels carrers per on passa la via, que les treguin al balcó. Moltes territorials distribuiran equips de so al llarg de la via perquè tothom estigui assabentat de què passa, sobretot dels actes conjunts com els tres parlaments. També serà bàsic perquè tota la cadena pugui cantar conjuntament Els segadors.
La Via Catalana es farà independentment de les condicions meteorològiques, però en tot cas les últimes previsions indiquen que a la majoria del recorregut no plourà. Si ho acabés fent en algun punt, és clar, l'ANC demana que la gent hi vagi igualment –sobretot, si algú es desapunta pel que sigui, que ho digui com a màxim el dia abans per no crear desajustos!–, i es duguin paraigües, paravents i impermeables. “El compromís del país no l'aturarà la pluja”, confien els organitzadors.
Si no volen estar drets o haver de seure a terra durant les llargues estones d'espera, es recomana als participants que es duguin cadires plegables de casa, un consell especialment indicat per a la gent gran. També es poden dur taules per dinar, berenar o jugar a cartes, para-sols, neveres, etc. De fet, l'organització recomana, sobretot als inscrits als trams interurbans, que hi vagin en grup i s'ho agafin com si anessin a passar un dia d'excursió a la natura, i en bona companyia.
Als trams urbans la gent haurà de buscar bars i restaurants propers, que estan marcats en la guia que l'organització ha fet arribar als inscrits. En els trams interurbans moltes territorials han llogat lavabos mòbils, però les seves existències limitades a Catalunya i el pressupost curt faran impossible arribar a tot arreu. L'opció d'anar a fer les necessitats al camp o al bosc serà la millor en molts casos.
S'han previst ambulàncies i dispositius sanitaris repartits estratègicament per tot el recorregut per a qualsevol eventualitat. Si no els veiem, un truc al 112 els activarà. També hi haurà a punt equips de protecció civil i, per garantir la seguretat, centenars de patrulles de mossos i agents de policia local als municipis on n'hi hagi.
La cobertura de telèfon mòbil i 3G en principi està assegurada a tot el recorregut, però és lògic que si se'n fa un ús massiu es pugui col·lapsar en alguns trams, sobretot els urbans. Per això, i per evitar retards en la cobertura per exemple per cantar Els segadors, es recomana que no es faci servir el mòbil com a ràdio, i de pas es deixi lliure la xarxa per a possibles emergències, i per fer piulades a Twitter, amb els hashtags #ViaCatalana o #CatalanWay, o penjar missatges i fotos a Facebook i Instagram.
L'organització ha indicat possibles punts de trobada a cada tram, perquè els grups de familiars o amics hi puguin quedar abans de la cadena, o després si es perden. També hi haurà fites senyalitzades amb el punt quilomètric cada cent metres, per tenir una millor referència. Si passa res cal informar els agents policials més propers. Es recomana dur els mòbils carregats i amb tots els
números dels acompanyants. També s'aconsella que els nens més petits duguin un paper o un penjoll amb un número de telèfon de contacte dels pares.
No seran certificats, però sí que es podrà descarregar per internet un diploma despersonalitzat. De tota manera, el record més destacat serà la gigafoto que es penjarà també a la xarxa, semblant a les de Google Street View, que immortalitzarà tots i cadascun dels participants al llarg dels 400 quilòmetres. No cal dir que la samarreta de l'ANC també serà un bon record commemoratiu.
La consigna de l'organització és clara: el respecte al medi ambient ha de ser total, i els trams han de quedar tan o més nets havent acabat que abans de començar la cadena. L'ANC, doncs, farà neteja al final, tot i que demana a tothom que porti bosses i es reculli la seva brossa.
Es demana que la gent marxi caminant pel carril de muntanya fins als seus vehicles. La sortida motoritzada es farà sempre en direcció nord pel carril de mar. No es permetran canvis de sentit, sota risc de multa, i es demanarà als vehicles que per arribar al seu destí intentin eludir les carreteres per on s'ha fet la cadena. Per això les autopistes AP-7 i C-32 seran gratuïtes en els trams coincidents entre la una del migdia i les set del vespre. Ara bé, no es preveu que el trànsit estigui del tot normalitzat fins cap a les vuit.
La gent que no estigui inscrita però s'hi vulgui afegir a l'hora de la veritat, o bé simplement vulgui anar a mirar (aquests sempre respectant les mesures de seguretat) ho podrà fer com si es tractés d'una gran sardana, perquè no es passarà llista dels inscrits a cada tram. Només s'ha reclamat la inscripció per assegurar que tots estaran plens, per la qual cosa es demana que tothom vagi a fer la cadena al lloc on s'ha apuntat. L'ANC espera que molta més gent surti al carrer a última hora, sobretot a les grans ciutats, i es puguin improvisar més cadenes paral·leles, si bé demana que, tot i que es formin aglomeracions, no es perdi la línia principal en cap punt.