Canals

La força d'un grup

Compres i Serveis

L'èxit invisible

El Departament de Compres s'encarrega de subministrar i mantenir al dia tot el que fa falta perquè el grup funcioni correctament

L'equip està disponible les vint-i-quatre hores per resoldre qualsevol imprevist

També vigilen que els costos s'adiguin amb les necessitats reals

El nostre èxit és que siguem invisibles, que la gent no ens necessiti. Aquest és el lema de Lluís Cama, director del Departament de Compres i Serveis del grup Hermes, un equip de sis persones que gestiona un ampli ventall de serveis que es pot resumir en una sola frase: subministrar i mantenir al dia tot el que fa falta perquè el grup funcioni.

Sota la seva competència hi ha en primer lloc la Producció, que inclou els serveis contractats a les quatre plantes d'impressió actualment en funcionament: Rotimpres (Aiguaviva), on s'imprimeixen totes les edicions d'El Punt; Gràfiques de Premsa (Parets del Vallès), on s'imprimeix l'Avui; i a Santa Perpètua de Mogoda, Tu Grupo Gráfico, on s'imprimeix Presència, i Rotocayfo, on s'imprimeixen Sortim i Habitatge. Les quatre plantes es nodreixen de sis mil tones anuals de paper, un maldecap important per a aquest departament per culpa de les extremades oscil·lacions del preu. Aquest any, per exemple, el preu ha baixat un vint per cent, però el vinent es calcula que s'encarirà un vint-i-cinc, percentatge que situaria els costos altra vegada als nivells del 2009.

Dos altres aspectes pels quals el Departament de Compres ha de vetllar són el lloguer dels locals (amb tot el que comporta: subministrament d'electricitat, aigua, telecomunicacions, parc de vehicles, neteja...) i el material d'oficina (folis, bolígrafs, tinta, mobiliari...), no només a l'hora de comprar-ne sinó de vigilar que els costos s'ajustin a les necessitats reals. En aquest sentit s'ha reduït considerablement el consum exagerat de folis A-4 que s'havia registrat en el passat, quan tot semblava que s'havia d'imprimir. Gràcies als avenços tecnològics i a la revolució en l'accés a la informació, tots plegats hem après a servir-nos millor dels arxius digitals.

Un dels reptes recents als quals s'ha enfrontat l'equip ha estat instal·lar el personal del diari Avui, abans situat en un local del carrer Enric Granados de Barcelona, al mateix local del carrer Tàpies on hi ha la redacció d'El Punt. 122 persones en total hi tenen ara un lloc de treball personalitzat, després d'una operació que, com és natural, s'ha dut a terme respectant tots els paràmetres de seguretat. L'altre gran repte es va produir l'any 2000, quan les antigues oficines d'El Punt del carrer Figuerola de Girona es van traslladar en una sola nit a la nova seu central de la Farinera. Aleshores s'acabava de fer el gran salt, del fotolit a la tramesa digital a través d'una línia telefònica, un procés que va estalviar per sempre més el revelatge del material escrit i gràfic i el transport posterior fins a les rotatives. El canvi de local es va fer, a més, aprofitant al màxim el material del qual es disposava i adaptant els mateixos sistemes d'alimentació, una operació contra rellotge que es va dur a terme en una sola nit, sense que el diari de l'endemà tingués ni un minut de retard. Els reptes, però, no s'acaben i n'hi ha un de permanent: el departament ha d'estar operatiu les vint-i-quatre hores, tot l'any, per impedir, per exemple, que cap local quedi incomunicat, que hi hagi robatoris... Gràcies als equips d'emergència podem estar quinze dies seguits sense rebre cap subministrament de l'exterior. “El bon manteniment no és només el que dóna resposta immediata a un problema”, diu Cama, “sinó aquell que s'anticipa perquè el problema no es produeixi”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.