terrassa
Enderroquen la fàbrica Sala i Badrinas per fer-hi una escola
mòduls
El consistori cedeix terrenys al carrer Gasòmetre a Educació perquè hi posi mòduls per iniciar l'escolarització al setembre mentre no estigui fet el centre
El promotors no han sol·licitat llicència per fer els 423 habitatges a la zona
Les màquines han començat a enderrocar des de fa uns dies la part sud de la fàbrica Sala i Badrinas, l'últim dels gran vapors tèxtils que va ser actiu a Terrassa, ubicat al barri del Segle XX, i que la immobiliària madrilenya Agrofer va comprar el desembre del 2005 per 46 milions. En concret, els treballs d'enderroc s'estan fent al tram de la carretera de Rubí, en uns terrenys de 5.600 metres quadrats destinats a la construcció d'un altre centre d'educació infantil i primària, segons el pla de millora urbana (PMU), redactat per l'equip d'arquitectes Bammp Arquitectes i Associats l'any 2007 d'acord amb les directrius del pla d'ordenació urbanística municipal (POUM) per encàrrec de la societat Sando Proyectos Inmobiliarios SA, que va adquirir Agofer aquell any.
El planejament es va aprovar definitivament el 25 de juliol i l'Ajuntament va cedir els terrenys al Departament d'Educació de la Generalitat perquè fes efectiva la construcció de l'escola i comencés els treballs d'enderroc.
Però com que els treballs es preveu que aniran per llarg i la Generalitat ha de programar encara el calendari de construcció del centre, la junta de govern d'aquest matí aprovarà l'ocupació anticipada de la porció de sòl pendent d'urbanitzar al carrer Gasòmetre, també al barri del Segle XX, amb l'objectiu que Educació hi pugui implantar mòduls provisionals perquè l'escola obri portes a partir del curs 2011-12. La intenció és que simultàniament la Generalitat faci la programació econòmica, concreti el calendari de construcció del centre i iniciï les obres sense que hi hagi les molèsties dels mòduls prefabricats als terrenys i alumnes fent-hi classes a partir del setembre.
Els promotors de la transformació urbanística de la històrica fàbrica Sala i Badrinas han demanat una llicència d'enderroc, que ha estat concedida, d'una d'una petita part de les naus que també van a terra en l'àmbit del sector, a banda de les que ocupa el terreny previst per a la futura escola. Tot el sector ocupa un espai de 6,9 hectàrees i l'operació és concebuda per donar continuïtat als itineraris a peu des del centre passant pel Vapor Gran i la plaça Nova, l'antiga fàbrica Pont Aurell i Armengol –ara en obres– i el Vapor Freix fins arribar a la plaça de la Terrassa Industrial i les torres del Segle XXI.
LA XIFRA
Cap notícia de la construcció dels 423 pisos
Els promotors de la transformació urbanística de Sala i Badrinas no han demanat encara cap llicència per començar a edificar alguns dels 423 pisos previstos als terrenys. Quan es va aprovar el pla de millora urbana entre els carrers Prim, Baldrich, Lepant i la carretera de Rubí, el consistori ja preveia que les obres no s'iniciessin abans del 2012, però la crisi pot endarrerir encara més la data. El projecte preveu la conservació i rehabilitació del 37% dels edificis industrials més significatius i, a l'àmbit de la carretera de Rubí, compaginar la conservació de l'antiga nau amb noves promocions de pisos de planta baixa i cinc pisos amb un espai enjardinat comunitari. També es mantindrà la coberta històrica del carrer Prim fent una porxada amb botigues i la xemeneia existent.