infraestructures
tarragona
Bel alerta del perill del TAV en ciutats petites
El catedràtic veu bé una nova estació fora de Tarragona per no perdre més activitat
El catedràtic d'economia de la UB i exdiputat socialista Germà Bel va alertar ahir, arran d'una xerrada del Cercle d'Infraestructures a la Cambra de Tarragona, que “costa d'entendre, però a tot arreu ha passat: el TAV fa que ciutats grans xuclin activitat econòmica de les petites”. En concret, pernoctacions de turistes, reunions d'empresa o moviments de compra el cap de setmana, que fan que “es generi més despesa a les ciutats grans”. Per això, que ell anomena efecte túnel, ja que no beneficia punts intermedis entre dos destinacions grans, no veu pas malament la ubicació, també interurbana, de la nova estació del corredor mediterrani al sud de l'aeroport de Reus. “Si es mira la comoditat, és obvi que és millor que estigui al centre; però, com més al centre, més activitat xuclarà”, reflexionava.
Rodalies fins a Tarragona
Bel, contrari a un servei d'alta velocitat subvencionat en un 50% per l'Estat, considera “una barbaritat” plantejar noves línies i vies per connectar “pobles petits” i aposta, en canvi, per potenciar rodalies i regionals “amb moltes freqüències i un preu baix”, ja que “cal avaluar si una infraestructura fomenta la productivitat, però també la seva funció social”. Ara que el govern ja té competències per gestionar aquests serveis, l'expert recomana: “Aniria molt bé una major integració de Tarragona a les rodalies de Barcelona”, si bé també exemplificava que “per anar de l'Ebre a Barcelona no s'hauria de trigar més que per fer-ho de Tarragona a Madrid”.
Bel també critica que “el desdoblament de l'N-340 de l'Hospitalet al sud no té sentit perquè el corredor no està saturat”, si bé, en aquest cas, “el debat de fons a resoldre és el desequilibri en el finançament de l'autopista”.