barcelona
El metro fa la pujada més gran de la dècada i el bus va de baixa
La nova L9/L10 i les prolongacions de l'L2 i l'L5 han permès guanyar 19,5 milions de passatgers en un any i superar la sotragada del 2009
El bus urbà n'ha perdut 21,1 en els últims tres anys
El metro de Barcelona assoleix el 2010 un volum rècord de passatgers i fa la pujada més gran de la dècada: en guanya 19,5 milions, amb un percentatge de creixement del 5,4%, mai vist en els últims deu anys. La majoria d'aquests passatgers –12,5 milions segons les dades de l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT)– s'han aconseguit gràcies a la posada en funcionament de la nova L9/L10 cap a Badalona i Santa Coloma de Gramenet i les prolongacions de l'L2 cap a Badalona i de l'L5 cap al Carmel. En el cas de l'L5, s'hi ha afegit el fet que Rodalies hagi hagut de transvasar a aquesta línia els passatgers afectats pel tall d'obres que va durar mesos a l'estació de la Sagrera de la Meridiana. Però hi ha 7 milions de passatgers més que ha guanyat tota la xarxa i que l'EMT atribueix a la millora sistemàtica de l'accés amb ascensors a les estacions que s'ha fet els darrers anys, i també a la crisi econòmica, un factor inefable que potser ha influït també en les oscil·lacions de tendència a metro i autobusos urbans. Fins al 2007, tant el metro com els busos de Barcelona guanyaven passatgers cada any. Quan ja es respirava l'ambient de crisi el 2008, el metro en continuava guanyant, però el bus va registrar una caiguda històrica de 15 milions que es va atribuir a les vagues de conductors d'aquell principi d'any i al transvasament de passatgers a metro i tramvia. El 2009, ja en plena crisi, el metro va tenir la primera davallada de la dècada, però en canvi el bus va recuperar un milió d'usuaris. El 2010, amb la crisi instal·lada, el metro ha recuperat a fons la tendència de creixement i el bus ha tornat a la tònica de descens progressiu. Els busos han tornat a perdre 6,5 milions de passatgers i ja en van 21,1 en tres anys. Les línies més perjudicades, segons l'EMT, són precisament aquelles on ha arribat el metro.
La vicepresidenta de l'organisme metropolità, Assumpta Escarp, parla de l'efecte “últim quilòmetre”, segons el qual, els trajectes de dos o tres parades que els usuaris feien amb bus quan sortien dels rodalies o el metro, ara el fan amb el servei del Bicing o amb una línia de metro que se'ls ha apropat a casa.
Barcelona descarta començar el Ret Bus en aquest final de mandat
La futura xarxa ortogonal de bus, el Ret Bus, no començarà a fer-se realitat aquest final de mandat per motius econòmics i perquè un canvi així s'ha d'executar en mandats sencers –expliquen des de l'Ajuntament–. La nova xarxa, que ha de fer els trajectes de mar a muntanya i de Llobregat a Besòs per respondre a les noves necessitats, requereix reformes a la via pública. Massa a prop de les eleccions després del fracàs de l'intent de la Diagonal.