Canals

Anem-nos-hi habituant

Els cotxes elèctrics constitueixen una alternativa a la qual Citroën s'afegeix amb el menut i àgil C-Zero, un vehicle òptim en circulació urbana

Tot i que encara no ha arribat el moment en què la presència de cotxes elèctrics sigui un fet habitual dins la ciutat, una cosa és certa: ens hi hem d'anar habituant perquè constitueixen una alternativa per la qual aposten diferents marques i tot indica que la cosa anirà a més. Una de les firmes implicades en aquesta tecnologia és Citroën, que ens va proposar una cosa tan interessant com circular pels sempre atapeïts carrers de Barcelona amb un C-Zero, model del qual la marca francesa ja n'ha adjudicat les 50 unitats previstes per ser comercialitzades aquest any al mercat estatal.

Del C-Zero circulant dins la ciutat quasi tot són virtuts perquè és d'allò més maniobrable –lògic si tenim en compte les seves contingudes mides i que gira completament en menys de 10 metres– i àgil, ja que el motor elèctric proporciona més empenta en les acceleracions que la d'un propulsor de combustió interna. Això sí, també cal tenir presents les distàncies de frenada, una mica més llargues per la menor retenció pròpia dels motors elèctrics.

Quatre places i maleter.

Com que la distància entre eixos és considerable (2,55 m) i l'altura del sostre, més que suficient, dins el C-Zero hi caben quatre persones adultes i encara queda espai per a un digne volum de càrrega dins el maleter (166 litres). Està ben equipat (de sèrie porta sis airbags, control d'estabilitat, climatitzador i Bluetooth) i el manteniment en el dia a dia –el consum de corrent elèctric– és molt barat (segons Citroën, entorn d'1,5 euros/100 km). I, per arrodonir-ho, no contamina l'aire ni fa gens de soroll. Podríem dir que moure's dins un C-Zero permet escoltar nítidament tots els sorolls de la ciutat; sorprenent, però és així.

Abans hem comentat que d'aquest cotxe dins l'àmbit urbà quasi tot són virtuts. La discreció acústica n'és una, però també té la seva contrapartida. I és que vianants i ciclistes, acostumats al soroll d'un vehicle quan s'acosta, s'enduen més d'un ensurt, la qual cosa obliga el conductor del C-Zero a fer una conducció preventiva; cal tenir-ho ben present. L'autonomia d'aquest vehicle dins la ciutat és suficient per al dia a dia. I si cal, aquest cotxe també es pot moure a bona velocitat i amb solvència per l'extraradi, sempre que s'estigui pendent de la càrrega d'electricitat disponible. El problema a què s'enfronta és el preu, molt alt i condicionat, com en qualsevol altre automòbil d'aquesta mena, pel considerable cost de les bateries.

MOTOR:
Elèctric síncron, amb imant permanent.
POTÈNCIA:
64 CV entre 3.500 i 8.000 rpm.
PARELL:
180 Nm entre 0 i 2.000 rpm.
CANVI:
Automàtic.
FRENS:
Discos ventilats/Tambor.
LLARGADA, AMPLADA I ALTURA:
3,474/1,475/1,608 m.
PES:
1.120 kg.
DE 0 A 100 KM/H:
15,9 segons.
VELOCITAT MÀXIMA:
130 km/hora.
AUTONOMIA:
150 km.
PREU:
28.900 euros (subvenció inclosa).

Indicador específic

En lloc de l'habitual indicador del nivell de combustible, al quadre d'instruments del C-Zero hi ha el de càrrega de bateria. És important que el conductor n'estigui pendent per saber de l'energia de què disposa i, si cal, adequar el tipus de conducció abans que un sistema de seguretat intervingui automàticament limitant la disponibilitat de certs accessoris o reduint la potència del motor. És recomanable fer una conducció suau –en la ciutat no costa gens– ja que a partir de la segona meitat del recorregut de l'accelerador el consum s'incrementa. Quan es frena o es desaccelera, un sistema permet recuperar l'energia.

Recàrrega en sis hores

La recàrrega completa de les bateries d'ió liti del C-Zero es pot fer a casa, endollant el cable d'alimentació a una sortida de corrent de 220 volts. El procés complet es realitza en sis hores. Les bateries estan previstes per a 1.500 cicles de càrrega i descàrrega.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.