El saló més tecnològic
El Saló Internacional de l'Automòbil mostra els vehicles més intel·ligents i sostenibles del mercat, amb la mirada posada en el futur dels híbrids i els elèctrics
Les grans marques investiguen la conducció automàtica plena
“L'avenç en la mecànica ens va portar als cotxes, després va ocupar el lloc l'electrònica i ara s'ha incorporat la tecnologia. L'electrònica sumada a la informàtica, base dels cotxes híbrids, permet el diàleg entre els sistemes del vehicle, una autèntica revolució.” Rafael Boronat, president de la Societat de Tècnics d'Automoció (STA), no té cap dubte a l'hora d'afirmar que la 37a edició del Saló Internacional de l'Automòbil, que va començar ahir per als professionals i que el pròxim cap de setmana obrirà les seves portes al gran públic, és el de la tecnologia.
“A hores d'ara, la tecnologia és clau per al sector, fins al punt que ja no es compra un cotxe pensant en una marca sinó pel contingut tecnològic que ofereix el vehicle”, comenta el president de la STA. Les grans marques automobilístiques mostren a Barcelona els seus vehicles més intel·ligents, més sostenibles i més autònoms, a l'espera que el mercat permeti l'esclat dels híbrids i elèctrics. En aquest sentit, Volkswagen va presentar ahir el seu model E-up, el seu primer cotxe totalment elèctric, que contribuirà al repte de la marca: ser líder mundials en mobilitat sostenible, el 2018.
La detecció de canvi de carril involuntari o de moviment exterior, les càmeres de 360 graus o la tecnologia lligada a l'entreteniment ja són innovacions incorporades de sèrie a molts dels models que ja es troben en el mercat. Ara, a més, el saló mostra els nous motors de combustió considerats ja d'energia neta, amb emissions per sota dels 100 grams per quilòmetre, com és el cas del Mii Ecomotive de Seat; o el software Google Send-To-Car, incorporat al Nissan Juke N-Tech, que permet al propietari planificar la ruta d'un viatge en el seu ordinador personal a casa i transmetre-la al navegador del cotxe, o la de l'escut de protecció intel·ligent del nou Nissan Note. També Volvo va anunciar que incorporarà aquest juliol, a la seva gamma de productes a l'Estat, el detector de ciclistes, que evitarà topades davant d'un moviment brusc d'aquests.
“Els cotxes intel·ligents ja els tenim al mercat”, diu el president de la STA, que assegura que “el pas següent és la conducció automàtica plena”. Boronat explica que les investigacions actuals de les grans marques del sector, encara en un nivell experimental, se centren en un “rail que anirà integrat a la carretera i que permetrà la comunicació entre el cotxe i la pista. Això ho començarem a veure a partir del 2020”. Ara sembla ciència-ficció.
A l'abric del pla PIVE i de la continuïtat de les ajudes públiques
“Aquest any ha estat clau per al sector el pla PIVE, sobretot perquè ajudarà a suavitzar la caiguda de vendes”, va assegurar Raoul Picello, conseller director general de Nissan Iberia, tot i que va insistir que la situació del mercat automobilístic a l'Estat segueix sent “crítica”. També Paul Sevin, vicepresident comercial de Seat, es va mostrar satisfet amb el pla. “Ens està ajudant molt en les vendes”, va dir.
Demandes
Sense expressar-ho de manera directa, els alts executius de Seat, Nissan i Volkswagen confien que la intervenció de l'administració pública per a la dinamització de les vendes del sector continuï fins que la situació remunti.
Canvi de cromos
En aquest sentit, Picello va recordar que Nissan invertirà 420 milions, crearà 4.700 llocs de treball i adjudicarà quatre nous models a les plantes de l'Estat; Mikel Palomera, director de Seat España, reconeixia que l'ofensiva de productes de la marca s'ha fet gràcies al pla PIVE, i el director de Volkswagen a Espanya, Francisco Pérez Botello, insistia que “a la indústria li interessa un mercat nacional fort”. Inversions, sí; ajudes, també.