1979
Sobreviure al crit de l'Estatut
A les discoteques, regnaven els Bee Gees, Boney M. i Donna Summer, Oliver Stone passava comptes amb la guerra del Vietnam amb Apocalypse Now, Televisió Espanyola començava a emetre una de les sèries més depriments sobre el món rural amb La barraca, Khomeini proclamava la república islàmica a l'Iran, Margaret Thatcher era elegida primera ministra del Regne Unit i a Nicaragua triomfava la revolució sandinista, però a Catalunya el més rellevant d'aquell 1979 va ser la celebració de les primeres eleccions municipals de la democràcia recuperada i l'aprovació de l'Estatut, amb les consegüents manifestacions per exigir que no se'n retallés ni la lletra ni l'esperit. Hi hauria hagut d'haver un ambient d'eufòria, però aviat va imposar-se el desencant, potser perquè era a punt de canviar la dècada, i la Transició ja començava a veure's com un passat inconclús i imperfecte, més aviat gris en comparació amb l'apoteosi rutilant que prometia l'imminent estat del benestar. En aquest ambient, les notícies literàries van tenir poc ressò, exceptuant el premi Sant Jordi, que va guanyar Jordi Carbonell per Un home qualsevol. Lluís Llach publicava, amb pròleg de Joan Fuster, lletres i poemes; Baltasar Porcel, Reivindicació de la vídua Txing; Emili Teixidor, Sic transit Gloria Swanson; Robert Saladrigas, Néixer cada dia; Marta Pessarrodona, el poemari Memòria, i Jordi Pàmies, Flauta de sol, amb què havia rebut el Riba de poesia. Vist en perspectiva, El present vulnerable de Formosa, escrit entre 1973 i 1978, és una delicada raresa: parla amb la nostra llengua i del nostre món, però amb uns referents europeus tan insòlits al país, que potser encara no hem fet vots per merèixer-lo.
El present vulnerable de Feliu Formosa
Quan el lector té llegides ja un centenar de pàgines d'El present vulnerable, de sobte el sorprèn un dibuix estrany (més endavant n'hi ha un altre, deliciós, sobre el vol d'un mosquit dins una habitació tancada): tres quadrats l'un dins de l'altre, barrats en un dels costats per una ratlla vertical, gruixuda i concloent, al costat de la qual s'havia traçat un cercle solitari, i a tocar d'ell, un arc tangent que s'obria al buit. Feliu Formosa resumia així de gràficament la trajectòria que havia seguit la seva obra de creació fins aquell moment: els quadrats representarien els seus tres primers llibres de poemes, Albes breus a les mans (1973), Llibre de les meditacions (1973) i Raval (1975), “intents d'interpretar una realitat considerada interpretable”; la línia fosca seria la pèrdua de la seva dona, “l'absurd inadmissible de la mort”, arran de la qual va escriure Cançoner, aquest quart poemari per al qual ha d'inaugurar una altra forma, circular i no quadrada, perquè a partir d'ell s'obre l'estat present de suspensió sense fons, “l'etapa en què són assumits tots els enigmes” i de la qual neixen les pàgines del seu dietari. El llibre, que va rebre el Premi de la Crítica Serra d'Or, és avui introbable, fins i tot en la reedició de La Magrana de 1997, revisada per l'autor, i és una llàstima, perquè el primer volum dels diaris de Feliu Formosa (el 2005 vindrien A contratemps, i El somriure de l'atzar i per al setembre vinent anuncia la quarta entrega, Sala de miralls, tots a Perifèric) és un exemple modèlic d'exploració del jo, escrit a l'ombra de Kafka, amb un despullament que en cap moment obre la porta ni a la desesperació ni la sensibleria. Uns papers sorgits de la pèrdua, d'algú que estimava, però també dels ideals que havien comptat feia pocs anys, acaben sent un referent de vida, ple de trobades amb els amics, de minúcies quotidianes, de reflexions literàries, d'impotències, d'esperances, de paisatges i somnis, però sobretot de l'enteresa intel·lectual i humana d'un dels autors més respectats de la literatura catalana contemporània.
“Vaig escriure el llibre a raig, amb rapidesa i molta intensitat”
Què el va motivar a publicar el seu primer dietari?
Era una època molt especial, amb la crisi del comunisme i de l'esperit del maig del 68, i al mateix temps passava per una situació personal de gran aflicció. El vaig escriure a raig, amb rapidesa i molta intensitat.
Va influir-lo el fet d'haver estat traduint, en aquella època, els ‘Diaris' de Kafka?
Els tenia molt presents, i també L'ofici de viure, de Pavese. Però la immersió en l'obra de Kafka va ser un dels principals impulsos.
Què representen els dietaris dins la seva obra poètica?
La poesia em costa més. De fet, em costa molt, al contrari que al meu amic Joan Margarit. El dietari, en canvi, és més accessible, perquè hi ha una sèrie d'estímuls cada dia que poden ser dits en prosa.
TRIA DE REFERENTS
L'anarquista nu
Lluís Fernández
El valencià Lluís Fernàndez es va convertir en el fenomen editorial de l'any amb aquesta novel·la, premiada amb el Bertrana l'any anterior, en què retratava els ambients marginals de transvestits i homosexuals alternant el gènere epistolar i la confessió íntima del narrador, el jove Aureli Santoja. Vint anys després, Fernàndez en publicaria la continuació, en castellà, Una prudente distancia.
Bruixa de dol
Maria Mercè Marçal
Si Cau de llunes l'havia consagrada el 1976 com a poeta amb el premi Carles Riba, Bruixa de dol suposa el reconeixement popular de Maria Mercè Marçal, especialment en els ambients de reivindicació feminista de l'època, en que va militar de manera ben activa. Al seu moment, va ser considerat el primer poemari contemporani on les dones podien reconèixer la veu d'una germana.
És quan miro que hi veig clar
(Selecta i Columna, 2003)
Isabel-Clara Simó
El primer llibre de l'escriptora d'Alcoi va ser aquest recull de narracions (Premi Víctor Català) i a partir del qual iniciaria una prolífica carrera literària. Els sis contes del volum ja prefiguren el seu univers narratiu, en què es posa de manifest la lluita entre el desig individual i la pressió de les convencions en un estil que juga sovint amb la paròdia i la ironia.
Fràgil
Xavier Bru de Sala
El periodista, editor i escriptor va deixar passar sis anys entre els seus primers dos poemaris i aquest Fràgil, però a partir de llavors la suspensió en la seva obra lírica ja seria de 25 anys (fins a l'aparició d'Oratori, el 2004). “Ja veia a venir que, durant gran part de la meva vida adulta sinó tota, no procuraria viure o sentir-me en clau lírica”, va escriure quan Ensiola en va publicar la reedició.