Canals

Conduir també és treballar

Els accidents de trànsit tenen cada cop més una relació directa amb el treball. D'aquí els incentius que beneficien les empreses que fan programes de formació viària per als seus treballadors

Al mateix temps que als centres de treball s'està reduint l'accidentalitat laboral, se'n registra un increment com a conseqüència d'accidents de trànsit. En concret, 12.759 accidents de treball que l'any passat van comportar baixa laboral a Catalunya van ser a causa d'això. I aproximadament les dues terceres parts van tenir lloc en el trajecte des del domicili fins al centre de treball o viceversa –majoritàriament a l'anada, qui sap si per voler recuperar a la carretera el retard en sortir de casa–. I si ens referim a l'àmbit estatal, pràcticament el 40% dels accidents mortals de treball estan vinculats al trànsit. Les xifres són prou eloqüents i les causes, quasi sempre degudes al factor humà: velocitat inadequada, distraccions, fatiga... En definitiva, responsabilitat de l'individu. Per això una de les activitats del Pla Mundial del Decenni d'Acció per a la Seguretat Viària 2011-2020 és investigar, elaborar i promoure polítiques i pràctiques integrals per reduir els traumatismes causats pel trànsit en relació amb el treball.

Igual que el telèfon mòbil o l'ordinador portàtil, el vehicle motoritzat també és cada vegada més una eina de treball. Normalment, sempre s'ha associat la imatge de qui es guanya la vida conduint a la dels xofers d'autobusos, camions, taxis i altres vehicles de servei. Actualment, això ha canviat molt i dins un cotxe de turisme no retolat amb noms comercials hi pot haver tanta o més activitat professional, des de directius fins a comercials. Ara bé, el treballador que posseeix el permís de conduir en sap realment, de conduir, i té present tot el que comporta aquest exercici? L'empresa li ha prohibit parlar per telèfon amb el cotxe en marxa? Hi ha consciència de tot això? De les respostes en depèn directament la incidència de la seguretat viària dins l'àmbit laboral. I per això tant la DGT com el Servei Català de Trànsit es miren amb atenció el problema de la no-millora en les mesures de la seguretat viària –amb una especial incidència per a les furgonetes– i que actualment hi hagi estipulats uns incentius, en forma de reducció en les quotes a la Seguretat Social, per a les empreses que decideixin fer programes de formació viària als seus treballadors. És prou evident que totes les parts hi surten guanyant.

Prevenció.

Hi ha un gran camí per arribar a saber com i per què els treballadors pateixen accidents de trànsit. I les empreses comencen a valorar els avantatges que els pot significar la prevenció de riscos laborals en la circulació. L'Escola RACC de Conducció Segura –tot una referència a nivell estatal– aplica uns programes molt complets, que van des de l'actitud –a partir del principi que el risc més gran és el que no es percep– fins a tècniques de perfeccionament de la conducció o la millor postura al volant, un punt que repercuteix directament en les zones cervical i lumbar, força vulnerables per als que cada dia es veuen obligats a conduir durant hores.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.