El nou model de l'aeroport de Girona serà com el del Prat
Aquest va ser un dels acords de la reunió bilateral d'ahir Estat-Generalitat, en què es va descartar el traspàs pel dèficit econòmic
Es vol enllestir aquest any, i permetria una gestió autònoma a través de concurs públic
L'Estat i la Generalitat van pactar ahir el nou model aeroportuari dels aeroports secundaris de Catalunya. I la sortida que s'ha trobat per satisfer les dues parts s'emmiralla en el procés que s'està seguint al Prat. Així, l'aeroport de Girona passarà a tenir una gestió autònoma, que s'haurà de definir i rubricar al llarg d'aquest any.
D'entrada, el govern català no ha pogut aconseguir el traspàs que tant reclamava. L'Estat es negava a desclassificar l'aeroport com a centre d'interès general, i això hauria impedit els vols fora de l'espai Schengen, com per exemple a Rússia o al Regne Unit. I, en segon lloc, segons Josep Antoni Duran i Lleida, el dèficit que ara capitalitza Aena passaria a ser de la Generalitat, uns 250 milions. Per això, segons Duran, “no desistim d'algun dia assumir la titularitat, però ara optem per la solució de gestionar autònomament aquests aeroports”.
Aquesta solució permetrà una gestió desvinculada d'Aena, amb poder de decisió sobre la política comercial de l'aeroport, per exemple a l'hora de definir les taxes. Aquest era un dels grans objectius que s'havien reclamat des del territori: poder marcar les taxes i negociar directament amb les companyies. Fins ara, les taxes les marcava l'Estat i eren públiques. Per cristal·litzar el model es crearà una societat filial d'Aena, com s'ha fet al Prat, i que servirà perquè la infraestructura continuï sent d'Aena però permetrà treure a concessió la gestió de l'aeroport. En el cas del Prat, serà per un màxim de 25 anys i a canvi de 1.600 milions d'euros. S'haurà de veure a quin cost sortirà el de Girona, que evidentment serà molt i molt inferior. Al concurs es podran presentar empreses privades, administracions públiques o una societat mixta, i la que faci la millor oferta gestionarà les instal·lacions.
Consell rector
Segons el diputat de CiU Jordi Xuclà, “aquest és el començament del final del règim hiperjacobí d'Aena, permetrà als aeroports competir entre ells i gestionar-los amb criteris de proximitat”. Pel que fa a la participació territorial en el moment de marcar les directrius, també se seguirà el model del Prat, que ahir es va acordar retocar lleugerament. Així, es crearà un consell rector en què participaran la Generalitat i els ens locals, que podrien ser, per exemple, la Cambra de Comerç, els ajuntaments o la Diputació. Dels 9 membres del consell, cinc hauran de ser catalans. Falta saber quin serà exactament el seu paper, si bé no participaran ni en la gestió ni en el procés de concessió. Però sí que podrien definir línies estratègiques i el contracte programa amb el gestor.
LA FRASE
LA XIFRA
Font veu Ryanair a Girona
El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va manifestar ahir que veu “difícil” que Ryanair marxi de l'aeroport de Girona, ja que assegura que li és rendible: “Crec que és difícil que acabi marxant perquè per a la pròpia companyia és un negoci ser a Girona”, va dir. Pel que fa a les negociacions entre la companyia i les institucions gironines, Font va afirmar que no hi ha novetats i que estan en el mateix punt que les últimes setmanes. Tot i això, va manifestar que la voluntat és la de continuar negociant “avui, demà i d'aquí a dos mesos, i continuarem parlant el temps que faci falta per avançar amb consens”. Tot i això, ha recordat que Ryanair ha de complir els contractes vigents que té amb els aeroports catalans, i que per això la Generalitat “ha posat sobre la taula uns límits”. Font va assenyalar que “les negociacions no tenen final perquè en el cas de Ryanair, i està demostrat en l'àmbit europeu, avui els podem tenir en contra però això no vol dir que d'aquí a uns mesos les coses puguin canviar en funció dels seus interessos econòmics legítims i la seva predisposició”.