El coneixement de la llengua catalana depèn de l'ús a l'escola
És una conclusió dels estudis sobre immersió
El model esdevé encara més important amb la nova immigració
Els estudis que en els últims trenta anys s'han fet sobre els efectes de la immersió lingüística a Catalunya coincideixen a afirmar que el coneixement i, per tant, la pervivència de la llengua catalana depèn de la seva presència en el context escolar. Cap dels informes analitzats conclou que s'hagi arribat a la normalització del català. Al contrari, la nova onada d'immigració fa més necessària que mai la immersió lingüística perquè, si no, el català seria “una llengua desconeguda” per als nouvinguts, segons va destacar el catedràtic Ignasi Vila, en unes jornades organitzades recentment.
En un estudi realitzat pel mateix Vila, juntament amb Carina Siqués i Teresa Roig, es comparen els models educatius català, valencià i balear, i es conclou que únicament a Catalunya hi ha un coneixement equilibrat entre català i castellà per part del conjunt de l'alumnat. A la resta, està desequilibrat a favor del castellà.
Abans que a Catalunya l'escolarització fos en català, el desequilibri també afavoria el castellà. Així, durant el curs 1993/1994 (l'últim en què es feien classes en castellà), la diferència de coneixement entre les dues llengües per als alumnes que no feien immersió era de 26 punts a favor del castellà.