Opinió

la Crònica

La Universitat de Tortosa

El 27 d'agost de 1645, el rei Felip IV dictava una reial cèdula amb la qual instituïa com a universitat els Reials Col·legis de Sant Domènec i Sant Jordi, fundats pels dominics el 1528 i reconeguts per una butlla del papa Climent VIII l'any 1600. S'hi impartien graus en arts, filosofia i teologia. La universitat tortosina va durar poc, ja que el 1717 Felip V creava la universitat de Cervera i suprimia totes les universitats existents a Catalunya. La de Barcelona fou recuperada el 1842; les de Lleida, Girona i Tarragona, el 1991; la de Vic fou reconeguda el 1997, mentre que Tortosa viuria un llarg calvari per tornar a ser seu universitària.

Tortosa obtingué un dels primers centres territorials de la UNED (1974) i el 1980 es creà una comissió promoguda pels col·legis professionals, que maldà per obtenir estudis universitaris presencials en competència amb Tarragona, que ja tenia una delegació de la Universitat de Barcelona (1971). D'antuvi només aconseguí una escola d'infermeria (1983) adscrita a l'hospital Verge de la Cinta. El 1991, malgrat que la llei de creació de la Universitat Rovira i Virgili disposava que aquesta garantiria “... la presencia universitària a les comarques tarragonines i a les Terres de l'Ebre”, els seus responsables van centralitzar-la a Tarragona; en previsió, a Tortosa havien creat la Fundació Universitària Dr. Manyà (1987) per obtenir per via privada el que els negava la universitat tarragonina. L'any següent es creaven les escoles universitàries de ciències empresarials, de turisme i la universitat d'estiu. La Universitat Internacional, mentrestant, impartia estudis de química i d'enginyeria tècnica agrícola (1998), que no reeixirien i se suspengueren al cap de poc temps. Finalment (2003), la URV aterrà a Tortosa amb la creació del campus de les Terres de l'Ebre, que assumí com a propis els estudis que tutelava la Fundació Dr. Manyà, i va promoure la construcció d'unes amplies instal·lacions al barri de Remolins. La passada setmana, prop de 700 alumnes dels graus d'ADE, i la seva especialitat de turisme, d'infermeria i de mestres d'infantil i primària, als quals s'afegiran els màsters de professor de secundaria i d'envelliment i salut, s'incorporaren al nou edifici. La universitat tortosina torna a ser una realitat física, malgrat que sigui solament com a sucursal sotmesa a Tarragona. Però Catalunya continua sent la suma de quatre províncies. Hi ha el que hi ha i cal conformar-se.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.