educació
El govern impulsa l'esperit emprenedor a l'escola
Els alumnes de primària rebran nocions d'economia i els de secundària, formació sobre el món laboral
L'executiu es proposa que els estudiants vegin el vincle entre el que aprenen i l'empresa
El govern català s'ha proposat fomentar l'esperit emprenedor dels ciutadans començant pels més petits. La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va anunciar ahir un paquet de mesures que pretén imbuir els estudiants del valor de l'emprenedoria des de l'educació infantil i primària fins al batxillerat i la formació professional.
El pla, batejat amb el nom Catalunya, escola d'emprenedors, comença amb l'explicació dels conceptes bàsics de l'economia i la creació d'empreses dels alumnes d'educació infantil (de tres a cinc anys) i primària. A les escoles rurals el pla va més enllà i el govern impulsarà la creació de cooperatives en aquests centres perquè els estudiants coneguin els passos que cal seguir per crear i gestionar una empresa. “L'objectiu és que els nens vegin des de molt petits la relació entre el que estan aprenent a l'escola i el que podran fer una vegada hagin finalitzat la seva etapa educativa”, va dir Rigau.
En l'ensenyament secundari, el pla es concretarà en la inclusió d'una nova assignatura optativa a quart d'ESO, comuna a totes les especialitats, anomenada Orientació professional i iniciativa emprenedora. Aquesta matèria tindrà com a objectiu guiar els estudiants sobre les seves habilitats i interessos i mostrar-los els riscos que implica abandonar els estudis. Al batxillerat, el pla se centrarà en l'adquisició d'eines per fer els primers passos en el món laboral, mentre que en la formació professional (FP), es posarà en marxa un projecte pilot, L'empresa a prop, que pretén aconseguir una xarxa d'emprenedoria i la creació de noves empreses per part de l'alumnat. El govern crearà, a més, uns premis perquè els emprenedors facin realitat els projectes seleccionats a través de microcrèdits.
El programa, inspirat en els que es fan a països com ara Alemanya, França, els EUA i el Canadà, no costarà ni cinc a l'administració ja que els continguts principals aniran a càrrec dels professors. La resta, com les xerrades d'empresaris, es faran en col·laboració amb les institucions vinculades al programa. “És important que els estudiants vegin que al darrere d'empreses com Chupa Chups hi ha una planificació i una organització del temps”, va remarcar Rigau.