Medi ambient

medi ambient

El 25% de les espècies conegudes de mamífers estan en perill d'extinció

La Llista Vermella de la UICN revisa l'estat de conservació de 61.000 espècies arreu del planeta

Cinc de les vuit espècies de tonyina estan amenaçades

El 25% de les espècies de mamífers conegudes arreu del món es troben en perill d'extinció, segons l'actualització anual de la Llista Vermella d'espècies amenaçades, donada a conèixer per la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (UICN). Els experts posen els rinoceronts com a exemple de la situació crítica d'algunes espècies emblemàtiques. La reavaluació portada a terme l'últim any per la UICN indica que la subespècie del rinoceront negre a l'Àfrica Occidental (Diceros bicornis longipes) ha estat declarada oficialment extingida.

La subespècie del rinoceront blanc de l'Àfrica central (Ceratotherium simum cottoni) ha estat considerada com a “possiblement extingida en estat silvestre”, mentre que el rinoceront de Java (Rhinoceros sondaicus) podria seguir el mateix procés de decadència. En tots aquest casos, la principal amenaça és la caça il·legal, propiciada per les suposades propietats afrodisíaques de les banyes d'aquest animal.

Curiosament, els buscadors de productes afrodisíacs amenacen també les poblacions d'una planta tropical, el coco de mar (Lodoicea maldivica). En els peixos, la UICN destaca la negativa situació de les tonyines, amb cinc de les vuit espècies conegudes incloses a la llista d'animals en perill d'extinció.

Polítiques de protecció

La Llista Vermella de la UICN ha revisat aquest any la situació de més de 61.000 espècies i es consolida com un “baròmetre de la vida” a tot el planeta, segons els responsables d'aquesta organització científica i conservacionista creada el 1948 amb seu a Gland (Suïssa).

Jane Smart, directora del programa mundial d'espècies de la UICN, ha destacat que l'actualització de la Llista Vermella “ofereix notícies bones i dolentes sobre l'estat de conservació d'animals i plantes”. Els projectes de protecció funcionen allà on existeix una voluntat política decidida i una actuació basada en criteris científics i dotada de recursos humans i econòmics suficients, segons indica l'informe de la UICN.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.