L'IEC pren partit en defensa de la immersió lingüística
Una declaració oficial de la institució proclama que l'actual model d'escola catalana afavoreix el coneixement de les llengües en els infants
Demana no discriminar ni separar per raó de llengua
“El model d'escola catalana i l'ensenyament de llengües que practica garanteix l'aprenentatge de les llengües oficials a tots els joves ciutadans de Catalunya.” Aquest és el punt culminant d'una declaració sobre l'escola catalana i la immersió lingüística que va fer pública ahir l'Institut d'Estudis Catalans, a través de la seva filial de la Societat Catalana de Pedagogia.
El document apareix l'endemà mateix que les urnes van ratificar la majoria absoluta del Partit Popular, formació que ha portat fins a les últimes conseqüències la seva bel·ligerància amb el model lingüístic de Catalunya. Una de les incògnites que ara s'obre en el panorama català és la política educativa que voldrà aplicar Rajoy, sobretot en relació amb la sentència del TS, que suposa un cop a la línia de flotació de la immersió.
En aquest sentit, la declaració de l'IEC subratlla que, “amb independència de les opcions polítiques i de les interpretacions jurídiques que periòdicament han estat presents en el debat públic”, el sistema d'immersió no fa altra cosa que incrementar la competència en l'aprenentatge de les llengües, a la vegada que “promou el desenvolupament social i personal” dels alumnes.
La declaració pretén situar la institució en el debat lingüístic, i fer-ho des de l'única vessant possible, l'àmbit científic. Per això es fa referència a la “munió d'estudis” que experts de Catalunya i de l'estranger han fet sobre el model de l'escola catalana i que han tingut tots unes conclusions positives.
Evitar la marginació
Basant-se en l'aval científic, l'IEC demana que sigui cada escola la que, dins un marc legal general, tingui autonomia suficient per fer una concreció del model que es vol aplicar. És cada escola la que ha d'“analitzar la realitat sociocultural i sociolingüística” i organitzar-se. Però, segons l'IEC, en cap cas això s'ha de fer “establint de manera prefixada hores, activitats i formes d'agrupació dels alumnes”.
En aquest punt, el document adverteix del risc que una determinada política lingüística pugui generar situacions de marginalitat dins les escoles. “És escaient donar a tots els nois i noies els mateixos instruments per poder desenvolupar-se en les mateixes condicions, no fent de la llengua cap instrument ni de discriminació ni de separació”, s'afirma al document.