Que la vista no sigui un risc
Ford treballa en el disseny de pantalles d'instrumentació que siguin de lectura fàcil per a les persones afectades per determinats tipus de degeneracions visuals
En major o menor grau, la degeneració de la visió és força habitual en persones de més de 50 anys, conseqüència natural del procés d'envelliment. En la majoria dels casos es tracta de degeneracions progressives, difícils de notar en la rutina del dia a dia i que es poden resoldre amb l'ús d'ulleres amb lents correctores. Però arriba un moment que alguns efectes de la limitació visual, com ara els glaucomes, la degeneració macular senil o les cataractes, esdevenen un problema major i, en determinades activitats, com ara la conducció de vehicles, un factor de risc gens menyspreable.
És per això que Ford, en col·laboració amb la Universitat de Cambridge, ha desenvolupat un simulador de discapacitat visual a fi i efecte que els enginyers de la marca d'automòbils puguin entendre millor els efectes dels problemes visuals en els conductors. Entre altres coses, el simulador d'afeccions visuals permet optimitzar el disseny de les pantalles d'instrumentació i aconseguir que la seva lectura resulti més fàcil. «És evident que hi ha persones amb problemes de visió a qui els impedeixen obtenir el permís de conduir, però també hi ha molta gent amb afeccions a la vista a qui es permet conduir, i volem que ho facin de la manera més segura possible», argumenta Angelica Engel, especialista en atributs ergonòmics de Ford Europa. «La feina que fem amb la Universitat de Cambridge ens facilita una comprensió real de les dificultats que té molta gent –hi afegeix– i ens ajuda a dissenyar uns productes amb els quals podem satisfer un major nombre d'usuaris.» En aquesta etapa inicial, el software que utilitza el simulador ajuda a identificar els problemes visuals sobre els quals es pot actuar i aportar solucions. «Els nostres enginyers seran capaços d'implantar-les en futurs vehicles», assegura Engel.