Més eficiència contra l'atur, el repte del SOC
El govern llança el pla de millora de les oficines de treball amb l'objectiu d'adaptar-les a les necessitats del mercat laboral. Sindicats i patronals n'aproven la mesura però amb matisos
La majoria de persones que troben feina avui dia ho fan gràcies al boca-orella
“Calen més polítiques actives d'ocupació i adaptar la formació a la demanda actual”
“Si el servei del SOC és millor, farà que l'empresa privada vagi a les oficines”
La majoria de persones que troben feina avui dia, més que mai, ho fan gràcies a contactes i al boca-orella. La preferència per aquests sistemes a Catalunya ha relegat el paper de la intermediació laboral (posar en contacte l'oferta i la demanda) que, en tot cas, és privada o es mou per altres canals lluny dels instruments públics. La ministra de Treball, Fátima Báñez, va assegurar a mitjan mes que l'eficàcia del servei públic d'ocupació (l'antic Inem) “no és bona”, ja que només aconsegueixen col·locar el 3% dels desocupats. I a Catalunya la situació no és gaire millor. Per corregir aquest dèficit, el govern ha fet un pla de millora de la gestió de les oficines del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC), l'objectiu del qual és oferir un servei més eficaç a empreses i desocupats.
La secretària d'Ocupació i directora del SOC, Esther Sànchez, va presentar aquesta setmana algunes mesures que ja s'estan implementant com a prova pilot a vuit oficines de treball de la Generalitat. Per augmentar les possibilitats d'encaix en el mercat laboral dels 775.400 desocupats que hi ha a Catalunya, el govern ha preparat un qüestionari extens que permetrà elaborar perfils detallats dels desocupats i detectar-ne les necessitats, ja siguin d'inserció o formatives.És un pas endavant, però també pot generar problemes, segons la UGT. “A l'hora de fer els perfils detallats i segmentar els candidats en diferents grups s'haurà d'anar en compte que algunes persones no quedin entre dos ponts”, considera la secretària d'Anàlisi i Recerca de la UGT de Catalunya, Adela Carrió.
suport a l'empresa.
“El que vol l'empresari és eficiència”, afirma la directora de Formació i Ocupació de Pimec, Lourdes Esteban. “Si el servei de les oficines públiques millora farà que l'empresa privada vagi a les oficines del SOC”, continua. Per Esteban, és important que s'ajudin les pimes perquè trobin perfils adequats, ja que a la petita i mitjana empresa els manquen, moltes vegades, departaments propis de Recursos Humans.
En el pla de la Generalitat de millora del SOC es preveu posar a disposició de les empreses un tècnic que les assessorarà en tots els procediments. “Fins ara la intermediació pública ha estat residual, cal un canvi de cultura i requerirà temps canviar la dinàmica que s'ha seguit en les últimes dècades”, subratlla Esteban.
En la mateixa línia de millorar la intermediació laboral, aquest mes el govern va autoritzar 70 entitats, la majoria de les quals privades, per actuar com a agències de col·locació en el mercat de treball i col·laborar amb el SOC en la lluita contra l'atur. La idea és que empreses com Manpower puguin ajudar l'administració a conèixer els desocupats i identificar l'àmbit empresarial més adequat per a aquests. “Som una eina que pot ajudar molt el servei públic d'ocupació”, indica la directora de Manpower Agència de Col·locació, Dolors Poblet. Malgrat que ja hi ha 70 entitats autoritzades per fer de mitjancer en el mercat laboral català, encara no s'han posat en marxa perquè falta signar el conveni amb la Generalitat. El conveni és vital per a l'acord perquè és on el govern detallarà les necessitats del mercat laboral català i les accions concretes que cal dur a terme per superar l'atur.
Els agents socials han aplaudit la intenció del govern de millorar la gestió de les oficines públiques, però amb matisos. “Millorar l'eficàcia del SOC és important però calen més polítiques actives d'ocupació per poder tirar endavant, així com agregar formació a les necessitats del teixit productiu”, assegura Adela Carrió, de la UGT de Catalunya. El 2010, el govern va publicar una anàlisi del mercat de treball que posava de manifest que el 51% de les persones a l'atur tenen una ocupabilitat baixa o molt baixa
Per Carrió, també, “cal més personal per millorar la intermediació pública”. Actualment el personal de la Generalitat que treballa a les oficines del SOC és de 1.200 persones.
sancionar el desocupat.
Si un desocupat rebutja una feina o es nega a seguir les recomanacions del SOC, la Generalitat té potestat per emetre un informe al Servei Públic d'Ocupació Estatal (Sepe) -que gestiona la prestació de l'atur- perquè aquest procedeixi a sancionar l'incomplidor.
Però a la pràctica aquest procediment mai es porta a terme. “Hi ha un problema. Nosaltres truquem als desocupats que compleixen el perfil d'una oferta i alguns ens diuen que no volen la feina. Som un servei públic i a l'hora de fer un informe per reportar que una persona no està interessada a trobar feina només tenim la seva paraula contra la nostra. No hi ha cap prova escrita que demostri que el desocupat ha rebutjat el lloc de treball”, han explicat les font del SOC a aquest setmanari. “La nostra política davant aquests casos és no fer res, quan a altres països, com Alemanya, si no acceptes una oferta o no et formes et tallen la prestació de cop”, hi han afegit.