Un tresor al Macba
El col·leccionista francès Philippe Méaille diposita al museu barceloní 800 obres del col·lectiu d'artistes Art & Language
La bona estrella del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) continua centellejant. El col·leccionista francès Philippe Méaille acaba de dipositar-hi un fons excepcional de 800 peces d'Art & Language, un dels col·lectius més imprescindibles per entendre la gènesi de l'art conceptual a Europa i als Estats Units –i en concret a Catalunya, per entendre l'eclosió del Grup de Treball i d'artistes com ara Ferran García Sevilla.
Aquest conjunt de peces, que no estableix categories entre les obres artístiques (pintures i escultures) i el material documental (manuscrits, revistes i llibres) serà custodiat pel Macba durant els pròxims cinc anys, que és la durada que estipula el conveni signat amb Méaille, i el 2014 s'exhibirà en una gran exposició que tindrà Carles Guerra, director de La Virreina Centre de la Imatge, com a comissari, un dels grans experts en Art & Language i el curador de la mostra que la Fundació Tàpies va dedicar al grup el 1999. Però per veure exposat el dipòsit Méaille no caldrà esperar fins al 2014: a partir d'aquesta tardor, s'aniran inserint algunes obres en les diverses presentacions de la col·lecció permanent del museu.
Méaille, un joveníssim col·leccionista de 36 anys que als 21 es va obsessionar amb l'art radical d'Art & Language, ha confiat el seu tresor al Macba perquè “és l'únic museu que he trobat que ha comprès aquest fons, en el qual l'arxiu de documents hi és fonamental i, per tant, cal que estigui actiu i obert als investigadors”. I és que, tal com adverteix Guerra, “no tots els museus se senten còmodes amb Art & Language”, i Michael Baldwin, un membre històric del grup, ho corrobora: “És un dipòsit inusual perquè consta d'un material molt volàtil i d'una estètica problemàtica”.
Fundat a Coventry (Anglaterra) el 1968 per Michael Baldwin, Terry Atkinson, David Bainbridge i Harold Hurell –i des del 1977, constituït per Baldwin i Mel Ramsden, a més del crític d'art Charles Harrison, que va morir el 2009–, Art & Language ha defugit la figura de l'artista geni i ha centrat la seva manera de fer art en el debat i les discussions per renegar del culte a l'objecte artístic.