cultura

Peter Greenaway

Director de cinema

“Hollywood ja pot desaparèixer”

L'assistència del cineasta Peter Greenaway (Gal·les, 1942), que avui en dia és més un creador global al voltant de la imatge que no pas estrictament un director de cinema, va revolucionar ahir la jornada inaugural de la fira Loop de videoart de Barcelona. L'autor d'El ventre de l'arquitecte i The pillow book trenca les fronteres entre cinema, vídeo i instal·lació artística. Però com l'ésser humà és contradictori, el director presentarà al pròxim Festival de Cinema de Venècia el film Goltzius and the Pelican Company, un film sobre un pintor i gravador holandès del segle XVI.

Quina és la relació en aquests moments entre videoart i cinema?
El videoart no ha trencat encara la relació amb el marc i la pantalla, i la majoria de vídeos i films expliquen històries que estan relacionades, d'una manera o altra, amb la literatura i el llenguatge. Crec que caldria fer nous vins en ampolles noves, però la majoria d'obres que podem veure en una fira com Loop són nous vins en ampolles velles. El format no ha canviat encara. I això tenint en compte que el cel·luloide està pràcticament acabat i el format DVD ho estarà també. Per tant, la majoria d'artistes que exposen a Loop ja estan passats de moda.
Per això ara ja no utilitza càmeres en els seus projectes?
És clar, en la peça que presento al Loop sobre l'escalfament global de la Terra, amb la galeria N2, ja no he usat càmera Tot és software d'ordinador. De fet, és possible que el futur del cinema només passi per l'animació. Avui en dia tot es pot reconstruir per ordinador, podem recrear perfectament Marilyn Monroe.
Presenta l'obra en cinc monitors. Vostè sempre s'ha manifestat en trencar el concepte de pantalla única.
Sí i m'agrada que això passi a Barcelona, que és la ciutat de Picasso, que amb el cubisme ja va fragmentar la figura en pintura. M'agrada que en cinema es pugui presentar passat, present i futur al mateix temps.
I els nous dispositius mòbils, com poden canviar el cinema?
Ara tots podem ser realitzadors. Puc filmar una pel·lícula amb el mòbil i enviar-la a l'altra punta del món en 50 segons. Per tant, ja no ens hem de preocupar més per Hollywood i Bollywood, que ja poden desaparèixer.
Per què vol recrear en imatges obres mestres de la història de l'art en el seu projecte Nou pintures essencials?
Vull que la nova generació del laptop s'acosti als referents que formen la nostra cultura. Fins ara hem fet Rembrandt, el Veronese i l'Últim sopar de Leonardo. Hem volgut fer el Guernica, amb motiu del 75è aniversari, però no ha pogut ser per motius econòmics. Però faré Las Meninas a Madrid, Jackson Pollock al MOMA, Monet a París i espero que L'últim judici de Miquel Àngel al Vaticà.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a