suport a les empreses
Agricultura lidera la internacionalització dels productes catalans
Els productes alimentaris tenen un bon posicionament en els mercats internacionals gràcies a la qualitat i a la seguretat, però encara cal millorar les exportacions
Els productes alimentaris catalans tenen un bon posicionament en els mercats internacionals, gràcies a la qualitat i a la seguretat dels nostres productes, però la indústria agroalimentària catalana ha de tenir com a principal objectiu aconseguir una presència més gran en els mercats internacionals. Els aliments de qualitat dels quals gaudeix Catalunya són la nostra millor targeta de presentació en un mercat que cada vegada és més globalitzat, al qual volem exportar cada dia més.
Un dels principals fulls de ruta de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, és internacionalitzar la nostra agricultura. Es tracta d'internacionalitzar l'economia catalana en el sentit d'augmentar les nostres exportacions agroalimentàries. Aquest és un dels principals. S'ha de tenir en compte que aquesta internacionalització implica, entre altres coses, estar presents en els mercats internacionals més reconeguts, però també en els mercats emergents, que són els mercats més dinàmics i de futur, que creixen molt més que el mercat europeu. Les exportacions catalanes de fruita a països del golf Pèrsic són un bon exemple d'una estratègia que també s'haurà d'ampliar a altres zones del món. En aquesta estratègia té un paper molt important l'empresa pública Prodeca, que depèn del departament, i que realitza tot un seguit d'iniciatives comercials i de promoció al llarg de l'any per millorar la comercialització dels productes catalans i fomentar la seva exportació.
A Catalunya, per la seva gran diversitat geogràfica, no podem competir en quantitat de producció d'aliments, de manera que la qualitat i l'origen, com a factor de diferenciació, són l'opció més viable per donar sortida a la nostra producció agrària. Per tot això, la Generalitat promou un “model alimentari català” que es fonamenta en la defensa de les característiques de seguretat, diversitat i qualitat dels productes, per tal d'afavorir un millor funcionament dels intercanvis comercials; potenciar la diferenciació i qualitat dels nostres productes; protegir i potenciar els productes tradicionals catalans; i fomentar la certificació de la qualitat i la consolidació dels mecanismes de control. Així, des del Departament d'Agricultura, es porta a terme una política de suport als aliments de qualitat, basada en la qualitat diferenciada i l'origen d'aquests productes. La finalitat és distingir i protegir els productes alimentaris d'alta qualitat i garantir que la informació sobre el seu origen i els mètodes d'elaboració arribin al consumidor de manera fiable.
La necessària internacionalització dels productes agroalimentaris catalans té dos grans aliats. En primer lloc, que molts d'aquests aliments formen part de l'anomenada “dieta mediterrània”, considerada pels científics com la més sana del món, un patrimoni de Catalunya al qual no es pot renunciar i que cal difondre a tot el món en benefici de l'economia catalana. En segon lloc, la fama de la cuina catalana, que ha assolit en les darrers dècades el més alt nivell mundial, que la situen en un lloc de privilegi. El prestigi dels grans cuiners catalans és el millor segell de qualitat per als aliments catalans i en aquest sentit es tracta de fer més promoció dels avantatges per a la salut del consum de productes que formen part de la “dieta mediterrània”, a causa dels grans beneficis que comporta per als consumidors.
L'alt nivell de qualitat i excel·lència dels productes agroalimentaris catalans, associats a la “dieta mediterrània” i als conceptes de salut i sostenibilitat, és una conseqüència també del gran valor de l'esforç d'innovació, creativitat i capacitat d'emprenedoria dels professionals i empreses del sector agroalimentari català.
Es tracta d'un sector agroalimentari que ha donat mostres de poder resistir la crisi econòmica i ha evidenciat una gran capacitat d'adaptar-se al mercat mundial, afavorint així la capacitat exportadora.