Canals

Per quan torni a fer fred

L'efectivitat dels pneumàtics d'hivern sobre els convencionals es nota per sota dels 7 graus; milloren l'adherència i escurcen les distàncies de frenada

Tanquem la present edició d'aquesta publicació quan els meteoròlegs donen per fet que la persistent onada de fred que ens ha afectat la primera meitat d'aquest mes té les hores comptades. Durant un parell de setmanes hem vist un munt d'imatges de gran bellesa plàstica. Afortunadament, el rigor de les baixes temperatures ha tingut poca incidència en la xarxa viària a casa nostra. Ara bé, que l'onada de fred ja sigui cosa del passat i que cada dia hi hagi més minuts de llum natural no ens ha de fer oblidar que encara estem en l'època de l'any en què la humitat, la boira i la presència de plaques de gel obliguen a fer un extra d'atenció en la conducció.

Això vol dir conduir amb sentit d'anticipació, tenint present que quan el termòmetre baixa també ho fa l'adherència a l'asfalt i que, per tant, cal incrementar uns metres més la distància de seguretat respecte del vehicle que ens precedeixi. I sobre superfícies humides, accelerar i frenar amb suavitat, evitar moviments bruscos del volant en els revolts i circular amb la marxa més llarga possible, la qual cosa també ens portarà com a benefici afegit l'estalvi de combustible. És en aquestes condicions quan més sentit i utilitat tenen els sistemes electrònics d'ajuda a la conducció com ara l'ABS i els controls d'estabilitat i tracció, dels quals gairebé tots els vehicles nous en disposen com a equipament de sèrie.

Un altre factor fonamental, sobretot per als que circulen habitualment per carreteres sovint humides, glaçades o nevades, són els pneumàtics d'hivern, identificats en els laterals amb la sigla M+S i denominats també «de contacte». Fins i tot sobre asfalt sec, la seva efectivitat sobre els pneumàtics convencionals es nota per sota dels 7 graus, millorant l'adherència i escurçant les distàncies de frenada. I qui en dubti només ha de tenir present que a Alemanya són obligatoris per circular sobre gebre, gel o neu. Aquí encara no hem après la lliçó, i l'anacrònic missatge de quan cauen quatre flocs de neu és el mateix de sempre: l'obligatori ús de cadenes que, tinguem-ho ben present, no serveixen per a res sobre el gel i malmeten els pneumàtics quan trepitgen directament l'asfalt. Quan ens posarem al dia, en un tema que té tant a veure amb la seguretat?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.