El govern vol mobilitzar l'estoc de més de 3.000 habitatges de protecció
Amb els canvis en la llei del dret a l'habitatge es vol dinamitzar el sector fomentant-ne la demanda i flexibilitzant-ne l'oferta
La llei del dret a l'habitatge ha estat objecte d'una àmplia revisió que, en línies generals, té impacte en el foment de la demanda per mitjà de facilitar l'accés a l'habitatge, en la flexibilitat de l'oferta i en l'agilitat de l'activitat i les operacions que hi estan relacionades. L'amplitud de modificacions, destinades a reactivar un sector tan castigat per la crisi com el de la promoció i la construcció, mereix una revisió de detall.
La nova regulació elimina el lloguer forçós, que obligava a llogar els pisos desocupats en zones amb una alta demanda residencial i, per tant, augmentava la seguretat jurídica dels propietaris d'habitatges. Igualment, es flexibilitzen les condicions per optar a un habitatge protegit i a més es permetia que els propietaris n'adquirissin un altre lliurement al cap de 5 anys de la compra. Es flexibilitza igualment el termini de protecció dels habitatges en funció dels ajuts percebuts i de l'origen del sòl on s'hagin edificat.
A partir d'ara els promotors seran els responsables d'adjudicar habitatges protegits de compra, sempre seguint criteris de publicitat i de transparència, “cosa que agilitarà la promoció d'habitatge social”, assegura Jaume Fornt, Director de l'Agencia Catalana d'Habitatge. També s'introdueixen canvis en la cèdula d'habitabilitat, tot tornant al concepte de mínims. En aquest sentit, el Departament de Territori i Sostenibilitat ja tramita la modificació del decret d'habitabilitat per fer-lo més simple i flexible, cosa que “donarà més confiança als professionals i als empresaris que han de dissenyar els nous habitatges al nostre país”, diu Fornt.
Els contractes de propietat compartida queden incorporats com a nova tipologia en la llei, la qual cosa ha de facilitar l'accés a l'habitatge dels ciutadans i també la viabilitat de les promocions. En paraules de Fornt, “aquesta nova modalitat s'entén com una fórmula d'accés i de promoció d'habitatges protegits intermèdia entre el lloguer i la propietat”.
Els tràmits per a la primera ocupació també seran més senzills a partir d'ara, pel fet que s'elimina la llicència urbanística de la primera ocupació i, en els habitatges protegits, amb la qualificació definitiva n'hi haurà prou per contractar serveis i subministraments, i la cèdula d'habitabilitat ja no caldrà.
La normativa també suavitzarà l'obligació d'instal·lar ascensors en edificis plurifamiliars de nova construcció i n'eliminarà l'exigència en construccions de planta baixa a més d'una planta.
Segons calcula el Departament de Territori i Sostenibilitat, la flexibilització de les condicions d'accés als habitatges que habilita la nova regulació permetrà mobilitzar l'estoc d'habitatge protegit (més de 3.000 pisos) i reactivar el mercat immobiliari, i les mesures introduïdes permetran estalviar a promotors i constructors 500.000 euros en càrregues administratives.
Hi ha altres mesures que s'han destinat a facilitar i flexibilitzar el planejament urbanístic dels ajuntaments pel que fa als usos residencials. En aquest sentit, entre d'altres, s'elimina l'obligació de fer cap reserva urbanística en el sòl urbà destinat a protecció oficial, adequant-la a la necessitat real de cada municipi, i se suprimeix l'informe preceptiu de la Generalitat sobre les possibles afeccions del planejament urbanístic sobre l'ús residencial.
Reactivar el sector per crear ocupació
opinió
La llei pel dret a l'habitatge va néixer l'any 2007 després d'una tramitació que es desenvolupava paral·lelament a la bombolla immobiliària. Pocs anys després, a més de l'inevitable punxada, en el sector els ha caigut a plom la crisi financera. Cada any la paralització s'ha fet evident i la destrucció de llocs de treball en el sector, qualificats o no, ha estat massiva.
Simplificar els tràmits administratius, introduir mesures d'agilitat administrativa i actualitzar la normativa que regula el sector de l'habitatge per adaptar-lo al context actual són els canvis principals que s'introdueixen amb la llei de promoció de l'activitat econòmica, en vigor des del 31 de desembre del 2011.
L'accés a l'habitatge, no és, com al 2007, el problema principal dels ciutadans, és evident que hi ha altres dificultats i necessitats que han fet caure graons a l'accés, però no pot deixar-se de fer feina en aquest sentit perquè estem en un moment en què l'exclusió social residencial és una realitat que afecta milers de famílies.
Amb la normativa nova es pretén posar els instruments per facilitar l'accés a l'habitatge amb protecció oficial i, en aquest sentit, se simplifica el funcionament i la inscripció en el Registre de Sol·licitants que, fins ara, ha aturat iniciatives públiques i privades de promocions d'habitatge social.
Amb la llei òmnibus es fomenta el lloguer i es busquen fórmules per facilitar l'accés i la promoció d'habitatges en països del nostre entorn per poder disposar de més instruments de propietat compartida entre el lloguer i la compravenda.
Amb la llei es modifiquen els terminis de qualificació dels pisos amb protecció oficial, ja que s'han d'adequar segons els ajuts percebuts i també s'han d'adaptar a les necessitats acreditades d'aquest tipus d'habitatge en el territori. Un altre canvi que s'introdueix té a veure amb la cèdula d'habitabilitat i, per tant, es donarà un marge de confiança més ampli a professionals i empresaris que projectin la construcció dels habitatges del nostre entorn.
Altres mesures de la llei, han anat en relació amb la modificació de la llei d'urbanisme i fan referència a l'eliminació de determinades reserves urbanístiques i a la supressió de l'informe preceptiu sobre les determinacions del pla urbanístic.
En definitiva, es tracta de modificacions amb què es pretén que en el sector, per quan recuperi finançament, fer la tramitació sigui més àgil i amb menys traves administratives per tal d'afavorir la reactivació d'un sector econòmic imprescindible per fomentar l'ocupació del nostre país.