Una vida nova
La Planeta presenta avui i demà l'adaptació escènica del Teatre de Ponent de la novel·la ‘Laura a la ciutat dels sants', de Miquel Llor
A l'acte de presentació de la programació del primer trimestre de La Planeta es va anunciar que la peça que s'exhibiria aquest cap de setmana seria Drames rurals, de Víctor Català, una producció del Teatre de Ponent, de Granollers, però aquest espectacle va haver de ser substituït per l'adaptació escènica de la novel·la Laura a la ciutat dels sants, de Miquel Llor (Barcelona, 1894 - Tossa de Mar, 1966), produïda també per la sala vallesana, i que es veurà avui (21 h) i demà (18 h) a La Planeta. Aquest espectacle arriba a la sala gironina gràcies a l'acord per crear circuit establert pels membres de la Coordinadora de Teatres Independents de Catalunya (CTIC), en què, a més de les sales gironina i vallesana, hi ha la Sala Trono (Tarragona) i el Teatre de l'Aurora (Igualada).
Laura a la ciutat dels sants, escrita el 1931, situa l'acció en una ciutat imaginària, Comarquinal, però és fàcil identificar la capital d'Osona, Vic. El retrat, sota la influència del modernisme i el realisme, mostra un món rural, encarcarat per la religió i la tradició. Laura, una dona de ciutat, arriba a la capital de comarca amb la il·lusió per construir una vida nova al costat de Tomàs Muntanyola, el seu marit, terratinent de Comarquinal, però l'ambient tancat i opressiu, mesquí i hipòcrita del lloc corcarà totes les seves esperances. En l'adaptació feta pel Teatre de Ponent, a càrrec del dramaturg Jonay Roda, hi són presents els temes essencials de la novel·la, com ara la supeditació de la dona a l'home en una societat masclista, o la contraposició de dos personatges tan diferents com la Laura i la Teresa en un món comarcal molt tancat. El desenllaç va causar molta polèmica al seu moment i un escàndol que l'autor va haver d'assuaujar amb una seqüela una mica més amable, El somriure dels sants (1947).
L'espai escènic, el vestuari i la direcció són de Txell Roda, que disposa d'un repartiment format per Laura López, Anna Casas, Agustí Sanllehí i Pau Sastre.
Laura a la ciutat dels sants forma part del cicle d'aquest any del projecte Teatre i Literatura, que va ser creat l'any 2000, amb el suport del Teatre de Ponent de Granollers, dirigit per Frederic Roda (director, i professor de l'Institut del Teatre de Barcelona, on actualment és el responsable del diploma en teatre i educació). El projecte mira de complementar les lectures prescriptives de llengua catalana i de llengua castellana, utilitzant el teatre com a instrument didàctic. Laura a la ciutat dels sants, Drames rurals, Félix y Galatea (antologia de poesia espanyola) i El árbol de la ciencia (Pío Baroja) són els quatre espectacles que formen part del cicle d'aquest any.