Andorra inaugura el túnel de les Dos Valires
La nova infraestructura té més de 2 quilòmetres de llarg i uneix per primera vegada les valls d'Encamp i la Massana
Durant l'acte també s'ha homenatjat els set treballadors morts durant les obres
El cap de govern d'Andorra, Antoni Martí, ha inaugurat aquest dimarts el túnel de les Dos Valires i els seus accessos, l'obra d'enginyeria civil de més envergadura feta mai al país. La nova infraestructura, que uneix per primera vegada les parròquies d'Encamp i la Massana, ha tingut una construcció accidentada al llarg de set anys i mig i un cost de gairebé 160 milions d'euros. L'acte ha servit també per homenatjar els set treballadors que van perdre la vida durant les obres, un al túnel i sis més al pont de Lisboa.
La primera de les quatre fases del projecte es va adjudicar el 7 de desembre del 2004
El túnel de les Dos Valires uneix les dues valls que separen el Principat pirinenc a través de 2.910 metres de recorregut per als quals ha calgut excavar uns 750.000 metres cúbics de roca. Es preveu el que l'utilitzin fins a 2.500 vehicles diaris en cada sentit de la marxa a una velocitat màxima de 80 quilòmetres hora.
És tracta d'un dels túnels viaris moderns amb més recobriment del món, gairebé 600 metres per sota el pic de Padern; doble túnel unidireccional de dos carrils de circulació, i una galeria central d'evacuació i serveis connectada amb els dos túnels a través d'onze galeries transversals, tres de les quals aptes pel pas de vehicles.
El cap de l'executiu andorrà ha destacat aquest túnel com “un signe d'unió” i “un símbol dels nostres temps”, que han deixat enrere les “disputes i competicions estèrils entre els territoris”.
Al mateix temps, ha manifestat que l'obertura d'aquesta connexió viària “culmina una llarga etapa de posada a punt i modernització” de les infraestructures del país. “Ha estat un període de gran esforç que ara cal pair i racionalitzar”, ha assenyalat.
Pont de Lisboa
Avui també s'ha inaugurat el pont de Lisboa, que connecta el túnel de les Dos Valires amb la rotonda de la Carretera General 3. Es tracta d'una estructura atirantada de formigó armat i postensat que salva l'important desnivell existent entre les boques dels túnels de Sant Antoni i de les Dos Valires. Les torres principals tenen 46 metres d'alçada i permeten cobrir una distància de 155 metres amb l'únic suport dels pilars principals.
El cap de l'executiu ha volgut destacar els simbolisme d'aquest pont, que uneix el poble andorrà i el portuguès. Martí ha lloat l'esforç i treball dels residents portuguesos “que han contribuït a fer gran el nostre país” i ha aprofitat per remarcar les excel·lents relacions bilaterals entre els dos països que han convertit Portugal “en el tercer soci preferent d'Andorra a nivell internacional”.
Homenatge a set víctimes
L'acte d'inauguració del pont ha servit també per retre homenatge a les set víctimes mortals que es van produir durant les obres. El cap de govern ha descobert una la placa en presència del cònsol general de Portugal a Barcelona, João Ribeiro de Almeida, i ha pronunciat unes paraules en memòria dels difunts. En finalitzar l'acte, el cap de l'executiu s'ha acostat els familiars de les víctimes per reiterar el condol de l'Estat andorrà. A demanda d'aquests, ha considerat molt oportú que el monòlit inclogui els noms dels treballadors que van perdre la vida en les obres com a homenatge i record de les generacions futures.