Economia

Empreses

Joves emprenedors

Nous aires per a l'espardenya de sempre

L'estil urbà i juvenil en el calçat tradicional i la marca Barcelona són la base de l'empresa de tres joves catalans

La producció es va començar fent a la Xina, però al cap d'un any es va traslladar a l'Estat espanyol perquè aposten per la qualitat del producte

Van començarfent una producció per als amics i ja es planegen fer el salt als Estats Units

Una peça de calçat tan tradicional a casa nostra com l'espardenya va servir d'inspiració, fa quatre anys, a dos joves barcelonins per fundar la seva pròpia empresa. L'any 2008 Ferran Valverde i Alejandro Ribó van començar l'aventura empresarial amb Nosoloalpargatas. Les espardenyes que proposen aquests dos joves tenen, no obstant això, poc a veure amb aquelles que es portaven antany. Els dissenys de Valverde són urbans i trencadors. I han tingut èxit: al principi van fer una petita producció per regalar als amics. Avui produeixen 7.000 parells d'espardenyes cada any i es planegen travessar l'Atlàntic i començar a vendre als EUA (i, de fet, ja tenen una representació tancada a Mèxic).

“Sempre havíem portat espardenyes a l'estiu, però vam veure que tenien els mateixos colors i dissenys, i vam voler fer un producte nou”, explica Valverde. Des del 2008, no han parat de créixer. Actualment les espardenyes de Nosoloalpargatas es venen en 22 botigues a la ciutat de Barcelona, però també a la Costa Brava, Sitges, Madrid, Vitòria i Florència.

Una de les claus que insinua Valverde a l'hora d'explicar l'evolució positiva de l'empresa, a banda del disseny innovador, és el segell de Barcelona, visible a les espardenyes: “Barcelona és present des dels catàlegs fins a la plantilla de l'espardenya”, explica Valverde, “i això, internacionalment, atrau. S'ha d'aprofitar que Barcelona continua sent un dels punts de referència mundial en disseny”, comenta. A part de la venda de sabates a les botigues, a Nosoloalpargatas també tenen l'opció de compra per internet. Aquesta manera nova de vendre a través de la xarxa ajuda en el desenvolupament de l'empresa, ja que com reconeix Valverde “la situació de les botigues de calçat és molt complicada”.

A l'hora de produir l'espardenya amb els dissenys que Valverde produeix, a Nosoloalpargatas han viscut un procés contrari al de moltes empreses: van començar a la Xina, però van optar per traslladar la producció a la Rioja. El motiu, com assenyala Valverde, és que el producte final acaba tenint més qualitat.

Per complementar la línia d'espardenyes tradicionals d'espart, Nosoloalpargatas es va associar l'any passat amb la marca Green Bean i un tercer soci, Andrés Álvarez. Green Bean produeix espardenyes però de sola de goma, originàries de l'Argentina, i que com explica Valverde “fa dos anys que s'estan portant molt als Estats Units”. Les espardenyes de Green Bean també segueixen una línia innovadora en els dissenys ja que presenten una sola original de color verd.

Continuar creixent

Tot i que la situació econòmica és difícil, a Nosoloalpargatas confien en l'expansió a l'estranger per continuar fent que la línia sigui ascendent. Per setembre seran a la fira del calçat de Milà, la més important del sector a Europa. Hi volen trobar nous punts de venda i alguna representació a la resta del continent.

D'altra banda, un dels projectes de futur de l'empresa és llançar una línia de sabates per a la temporada d'hivern. D'aquesta manera volen combatre l'estacionalitat pròpia de les espardenyes. “El producte agrada, i no és que a l'hivern ens estiguem de braços creuats, però també volem intentar créixer en aquest camí”, comenta Valverde. Les sabates es produiran a les comarques d'Alacant i la idea és que es comencin a comercialitzar a l'hivern del 2014.

Els joves propietaris de l'empresa reconeixen l'esforç que han fet. Tal com diu Valverde, “és un esforç a nivell d'hores, perquè des que t'aixeques fins que te'n vas a dormir tens l'empresa al cap, però també econòmic, perquè els primers anys tot el benefici es reinvertia en l'empresa”. És un esforç basat en la reinvenció d'un model clàssic del calçat català i europeu: l'espardenya d'espart.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.