medi ambient
Olot no vol girar l'esquena al volcà Montsacopa
Els participants en un ‘workshop' internacional de RCR Arquitectes proposen potenciar la seva centralitat amb vies paisatgístiques i un buit al cràter
És una aposta per la capitalitat dels volcans
Olot té quatre volcans envoltats de zona urbanitzada. El Montsacopa, reserva natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, està en ple centre. És una particularitat que fins ara mai no s'ha sabut esprémer o que s'ha fet tímidament. No obstant això, tothom, amb l'Ajuntament al capdavant, és conscient de la importància de tot plegat. El mes d'agost passat, el prestigiós equip d'arquitectes RCR –els Aranda, Pigem i Vilalta– han dedicat el workshop internacional d'arquitectura i paisatge a fer propostes per singularitzar la ciutat a partir d'aquest volcà. Ha aplegat arquitectes i estudiants d'arquitectura de 16 nacionalitats d'Amèrica, Austràlia i Europa.
Un dels responsables de RCR, Rafael Aranda, ha explicat que més enllà de les propostes que s'han realitzat, molt interessants des del punt de vista tècnic, el més important ha estat l'exercici de pensar la ciutat d'una manera global. D'aquí ve la voluntat de RCR que el workshop tingui continuïtat. “Cal que la ciutat i tot el que l'envolta sigui una unitat. Olot ha de ser una ciutat diferenciada i la gent ha de sentir que està dins la zona volcànica”, diu Aranda. Això ha permès veure que des del giratori del nou hospital hi ha encara una franja verda des d'aquest límit del municipi, per on ha de passar la futura variant nord, fins al volcà Montsacopa. Afecta espais urbanitzables del mas Bosser i fins a l'avinguda Morrot. L'altre gran objectiu és tenir clara la funció principal que es vol donar al volcà. En aquest sentit, Aranda ha dit que Olot no existeix per a la gran majoria dels visitants de la zona volcànica. “Hem d'evitar-ho”, ha sentenciat. Ell creu que cal atraure els visitants fins al peu del Montsacopa, fer-los pujar a dalt, fer-los gaudir del fantàstic mirador paisatgístic que és i després fer-los descobrir la resta del centre de la ciutat. “Estem en un punt d'inflexió, estem en condicions d'assumir el repte que Olot agafi el paper de capital del parc natural”, ha dit. A partir d'aquests dos conceptes, les propostes que han sorgit del workshop s'entenen millor, i sobretot se n'entén la coherència i el diàleg amb la resta de la ciutat i amb l'entorn del parc. Totes tenen en compte o sorgeixen de la topografia de la zona, i això les singularitzen. De fet, és un tret distintiu de les creacions de RCR. Es tracta d'un centre dels volcans, d'una xarxa de senders, de dos vies paisatgístiques i d'un recorregut que s'endinsa en el cràter.
LA XIFRA
LA DATA
Sentir molt intensament el fet volcànic
La proposta més espectacular és un recorregut que s'endinsa a la terra en un gran buit de 12 metres de fondària al cràter. Es vol captivar el visitant, fer-li sentir intensament el fet volcànic.
Dos nous pulmons verds en forma de vies paisatgístiques
El vial paisatgístic entre el nou hospital i el Montsacopa a través del mas Baix i el Morrot és una de les principals propostes del workshop. Per crear-lo, caldria requalificar els espais afectats. També hi ha la d'una altra via paisatgística, la qual, i a diferència de l'altra, seria un carril bici entre el Montsacopa i el volcà de la Garrinada, per on hi ha projectat una variant interna de la ciutat. La proposta contempla una zona esportiva al barri de Sant Miquel.
Un centre dels volcans i la permeabilitat dels accessos
Els participants han proposat fer un centre dels volcans al peu del Montsacopa, prop de la gredera del cementiri. Per aquest equipament s'ha pensat en una estètica integrada a l'entorn, amb continuïtat cap al Firal i el Firalet, revaloritzant l'espai del davant amb un parc i un tanatori semisubterrani. És un espai aglutinador de la gent i una via de penetració al centre. També s'ha pensat en una xarxa de camins d'accés al volcà i un altre que volti el cràter.