El americano
Clooney, assassí en crisi
No cal anar gaire enrere per trobar pel·lícules sobre assassins professionals en crisi, tot un subgènere dins del thriller. Aquest estiu mateix hem pogut veure Killers, amb Ashton Kutcher intentant deixar la professió, una tasca que no és tan fàcil com, per exemple, deixar de ser forner o cambrer. El darrer a afegir-se a la llista és George Clooney, en una pel·lícula sospitosament rodada a Itàlia: l'actor adora aquest país, la seva actual parella és italiana i té casa a Como.
A part de les belles localitzacions, hi ha altres coses d'El americano que semblen peces d'un producte construït a la mida de l'estrella: el seu paper, apte per al lluïment en diferents registres, o l'absència d'altres personatges de pes (les belles actrius Violante Placido, Irina Björklund i Thekla Reuten semblen gerros de flors).
La pel·lícula també té ecos d'Up in the air (Clooney en un altre paper d'home solitari i en moviment perpetu que s'enamora i vol una vida més tranquil·la) i L'honor dels Prizzi (dos assassins professionals intentant matar-se mútuament). En el que més s'allunya el film dels estàndards del gènere és en les escasses escenes d'acció i violència, i l'aposta per fer un film introspectiu i de ritme pausat: el retrat d'un home solitari i cansat de la vida que porta, que vol canviar, però que es veu obligat a lluitar contra el seu destí tràgic.