Societat

El Bicing s'encarirà un 116% i costarà 97,5 euros a l'any però implanta noves tarifes

Els abonats podran contractar a partir del 2013 abonaments amb un límit d'usos

El govern Trias justifica la puja pel dèficit creixent que genera el servei

Serà una mesura que portarà cua. L'Ajuntament de Barcelona ha decidit fer un canvi radical en les tarifes del Bicing que s'aplicaran a partir de l'any vinent, que es traduirà en un increment sense precedents del preu de l'abonament anual per utilitzar-lo il·limitadament. Dels 45 euros que costava fins ara passarà a valer-ne 97,5, el que representa un augment de més del 116%. Per esmorteir l'impacte de la decisió, alhora es crearan nous abonaments, però amb un límit anual d'usos, dirigits als usuaris que fan servir el servei de manera més esporàdica. La necessitat de racionalitzar costos és l'argument capital que s'esgrimeix per justificar aquest nou marc tarifari.

Actualment el Bicing té 120.000 abonats, que només aquest 2012 hauran generat uns 16 milions d'usos de les 6.000 bicicletes que formen la flota. Pel consistori aquestes xifres són inassumibles econòmicament per a un servei que ja genera un dèficit anual de 12,4 milions d'euros que han de cobrir les arques municipals. I en aquestes circumstàncies, l'objectiu és doble. D'una banda, que l'usuari assumeixi un tram més elevat de la seva despesa total –ara tot just arriba al 28%–, i de l'altra, ajustar més l'oferta al perfil dels viatgers per reduir costos logístics o de manteniment.

És per aquest últim motiu, i emparat per la dada que un 48,4% dels abonats fan menys de 50 trajectes per any, que s'implantaran els abonaments per usos i, per tant, s'eliminarà el model de tarifa plana vigent fins ara. El bàsic costarà 42 euros, i permetrà fer-ne justament 50. També s'oferirà la possibilitat d'ampliar-los en 10 viatges (7 euros), 50 (24 euros) o 100 (42 euros). De manera paral·lela, el govern de CiU també negocia inserir publicitat a les bicicletes o les estacions. Al desembre, ja en podria tenir.

Aquesta revisió de preus, que serà aprovada per comissió de govern, ja ha provocat la reacció en massa de tota l'oposició a Barcelona. Per David Escudé, del PSC, les noves tarifes “deixen ferit de mort el Bicing” i Javier Mulleras (PP) va assegurar que la reducció del dèficit que s'aconseguirà serà “només del 4%”. Al seu torn, Ricard Gomà (ICV-EUiA) va emfasitzar que es penalitzarà “els usuaris més fidels” i Jordi Portabella (ERC) va atribuir la puja a “la mala adjudicació de la gestió del servei que es va fer”.

Una nova àrea, la lila, per aparcar

En les zones d'estacionament regulat en superfície de Barcelona, també hi ha canvis. Concretament se'n crea una de nova, l'àrea lila, que serà limítrofa amb una de verda o blava, i que funcionarà ales zones de la ciutat on no hi ha una pressió comercial gaire forta però en canvi els veïns reclamen disposar d'un espai on poder aparcar de manera preferent. Els no residents també hi podran deixar el cotxe, però per un període màxim de vuit hores. Les tarifes seran de 2,20 euros per hora les dues primeres d'estacionament, i de 2,10 a partir d'aquesta franja. Pel que fa a l'àrea verda, l'any vinent es mantindrà la bonificació de fer-la gratuïta per als veïns que no acumulin sancions de trànsit, una mesura de la qual aquest anys s'han beneficiat 160.000 barcelonins.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.