Conductor o passatger?
Algú imagina estar al volant d'un cotxe llegint el diari mentre el vehicle es mou automàticament en una congestió de trànsit? Volvo treballa en el sistema que a partir de l'any 2014 ho farà possible
Volvo preveu que l'any 2014 incorporarà als seus vehicles el sistema de conducció autònoma en situacions de congestió de trànsit i a velocitats inferiors a 50 km/hora. Això vol dir que el motor, la direcció i els frens actuaran automàticament sense intervenció del conductor i el cotxe mantindrà les distàncies de seguretat respecte del vehicle que circula al davant i seguirà la mateixa direcció. Només caldrà que el conductor premi el botó que activarà aquesta funció. La marca sueca ha provat satisfactòriament aquest sistema que segons Peter Mertens, vicepresident d'investigació i desenvolupament de Volvo Car Corporation, «permet conduir de manera més relaxada en les monòtones retencions de trànsit, un component poc atractiu en la conducció diària en zones urbanes». Vol dir això que el cotxe passarà davant del conductor i arribarà a decidir per si mateix? De cap manera. «El conductor sempre estarà al comandament –afirma Mertens– i en qualsevol moment podrà prendre el control del vehicle. El que pretenem és contribuir a fer que els desplaçaments siguin una mica menys estressants.»
Qui tem el pilot automàtic?
El sistema de conducció autònoma que Volvo preveu serà operatiu d'aquí a poc més d'un any és una evolució de la tecnologia de control adaptatiu de velocitat i d'assistència de permanència dins el carril de circulació que ha estrenat aquest mateix any l'V40. Segons Peter Mertens, «l'objectiu és aconseguir el lideratge en el camp de la conducció autònoma fent que conceptes i tecnologies pioneres arribin als clients». Volvo ha anat encara més enllà perquè aquest any ha fet interessants proves de circulació autònoma de tres vehicles rere un camió guia, a velocitats fins a 90 km/hora i mantenint entre ells distàncies tan curtes –quatre metres– que no deixen marge d'error. Per aconseguir-ho ha aprofundit en les tecnologies de radar i làser, ja habituals en un bon nombre d'automòbils. I davant dels dubtes que, pensant en la seguretat, puguin sorgir amb la conducció autònoma, Marcus Rothoff, director de productes d'assistència al conductor de Volvo, és taxatiu: «A gairebé ningú no l'espanta la idea de viatjar en un avió que vola amb pilot automàtic. En canvi, anar en un cotxe que es condueix a si mateix mentre el conductor llegeix un llibre és per a molts una idea revolucionària.»