El comerç nadalenc davant el canvi tecnològic i cultural
El Nadal apel·la a les retrobades amb la tradició i els costums, hàbits fixats a través dels anys. A més, també en la faceta del consum, les festes nadalenques han generat un relat propi de llocs comuns, referències recurrents que formen part del patrimoni festiu. No obstant això, tant l'arribada de les noves tecnologies com la globalització cultural estan donant lloc a una nova realitat que substitueix a les formes de consum de tota la vida.
L'estudi “Navidad Digital”, elaborat per Privalia, dóna compte d'aquesta nova realitat, que ja dóna mostres de marcar una tendència irreversible amb vocació de ser majoritària. Segons s'afirma en aquest mostreig, realitzat entre mil famílies, nou de cada deu llars empraran el canal en línia per realitzar el 80 % de les seves compres nadalenques. Aquest percentatge suposa un augment de deu punts respecte al registrat l'any anterior. L'estalvi econòmic i de temps són les principals raons que esgrimeixen els usuaris que es decanten per l'entorn en línia per efectuar les seves adquisicions. Com es subratlla en aquest mateix informe, molts dels participants també afirmen que comprar els regals per internet els ajuda a tenir un control sobre la despesa final.
Alhora que el digital dilueix els contorns del temps i l'espai seleccionat per consumir, també els hàbits del consumidor tendeixen a ressituar el calendari comercial. Dates fins ara desconegudes o irrellevants com el “Black Friday” es consoliden cada cop més en la ment del consumidor com a referència. Les vendes del celebrat durant els últims dies del passat novembre van registrar un augment proper al 30 % respecte de l'anterior, molt per sobre del 20 % previst pel sector. Les rebaixes nadalenques es troben cada cop més “competidores” i perden rellevància com el moment en què diversos sectors es jugaven el tot pel tot. Les vendes durant les rebaixes, que han arribat a suposar més del 35 % del total de vendes, actualment no superen el 20 %. Com assenyala el director del grau en Màrqueting i Direcció Comercial de la Universitat Abat Oliba CEU, Josep Lluís del Olmo, “la llibertat a l'hora d'aplicar descomptes a les tendes ha acabat amb el concepte tradicional de rebaixes”.
No obstant això, i malgrat el seu imparable avenç, el comerç electrònic no ha conquistat per igual a tots els sectors. Com destaca una enquesta publicada al respecte per l'Institut Nacional d'Estadística (relatiu a l'any 2015 i al primer trimestre del 2016), una de cada tres empreses de més de deu treballadors realitza compres per comerç electrònic, mentre que la proporció d'empreses d'aquesta mena que realitza vendes en línia disminueix al 20 %. El que resulta innegable és que els canvis tecnològics i culturals, tot i ser de velocitat i intensitat variable segons els sectors, són ineludibles i reconfiguren íntegrament la realitat, també la nadalenca.